zaterdag 7 maart 2009

FlickTubeFaceSpace.com, splendid!


Grappig filmpje over weerstand tegen web 2.0 in erfgoedinstellingen.
Ook qua vorm leuk voor het thema 'hoe breng ik mijn boodschap helder over'

Share/Bookmark

vrijdag 6 maart 2009

Fabchannel stopt activiteiten!

Online concertzender Fabchannel.com ziet zich vanwege de slechte economische vooruitzichten in de muziek en online reclamemarkt genoodzaakt zijn activiteiten per direct te staken. Gedurende zijn 9-jarig bestaan heeft Fabchannel d.m.v de vertoning van concertregistraties op het internet artiesten uit binnen- en buitenland succesvol gepromoot bij een breed internationaal publiek.

Het door Fabchannel ontwikkelde businessmodel steunt op twee pilaren: internationale uitzendrechten en internationale reclame- en sponsorinkomsten. Door een substantiële investering eind 2007 heeft Fabchannel zich sindsdien volledig kunnen richten op het vergroten van het internationale publieksbereik en het ontwikkelen en implementeren van online advertising formats en partnerships.

Na een voortvarende start in 2008 met de introductie van video commercials op Fabchannel.com, mediapartnerships met gerenommeerde nieuwssites als nu.nl en spiegel.de en de signing van een wereldwijde partnership met Universal Music Group, werd het de laatste maanden steeds moeilijker om de gestelde doelen te realiseren. Het publieksbereik stijgt niet zoals voorspeld doordat het merendeel van de major platenlabels geen toestemming geeft voor opnames van haar artiesten. Tegelijkertijd is de online advertentie en sponsormarkt onder grote druk komen te staan door teruglopende budgetten van adverteerders en sponsors.

De directie en aandeelhouders van Fabchannel verwachten dat er de komende jaren geen verandering in deze situatie komt en hebben derhalve gezamenlijk besloten om alle activiteiten te stoppen om te voorkomen dat het bedrijf in financiële problemen komt en de rechten op bijvoorbeeld het opgebouwde archief voor toekomstig gebruik kwijtraakt.

Fabchannel zal op vrijdag 13 maart het concertarchief offline halen. Voor de medewerkers, klanten en leveranciers van Fabchannel zal de komende maanden een passende afbouwregeling gezocht worden.

Bron: http://www.admanager.nl/online/nieuws/8828/Fabchannel_stopt_activiteiten/
Share/Bookmark

MISION STATEMENT

Wij zijn opzoek naar het vormen van een missie voor Acrhief Paradiso... Het resultaat!


My Evil Genius Mission Statement
Mission Statement
To manipulate sunshine, happiness and fun by employing mind-control techniques.





Share/Bookmark

Wandelgang



Een gesprek in de wandelgang van de Reinwardt Academie met Ruben, o.a. docent Theoretische Museologie, bevestigt nogmaals wat focuspunten:

  • De relevantie van web 2.0 voor de ontsluiting (en registratie) van collecties (erfgoed 2.0) + referentie naar objectcontextschema van Peter van Mensch in blokboek 'het object'.
  • Nu zal ik komende week het schema van Peter eens naar boven halen, bij mijn verhuizing komende maand kom ik het blokboek vast vanzelf weer tegen...

  • Het is zinvol referenties en quotes over dit project te verzamelen. Ter onderbouwing van o.a. relevantie museologisch werkveld/muzikaal erfgoed, nuttig voor promotie, en 't aantonen van actualiteit van het onderwerp. We starten nu een pagina met relevante quotes, die misschien ook op de Wiki komt te staan. Zo ja, dan vermelden we dat hier natuurlijk even!

En dan nu weer verder met de deelvragen :)

Bron afbeelding: http://www.hargijs.nl/index.php?page=4&portfolioId=285


Share/Bookmark

Antwoord? 2e deelvraag

De afgelopen twee weken ben ik bezig geweest met het proberen te beantwoorden van de vraag:


Is in het verleden eerder muzikaal erfgoed vast gelegd? Zo ja, hoe is dit door het publiek ontvangen?



Het antwoord hierop is ja.

Er zijn bijvoorbeeld verschillende instellingen in Nederland die zich bezighouden met muziek en het archiveren daarvan. Denk hierbij aan Van speelklok tot pierement, zij richten zich op zelf spelende muziekinstrumenten of het Meertensinstituut die een database met volksliederen heeft. Deze projecten heb ik wel beschreven maar zal ik verder niet op in gaan omdat het niet relevant is voor Paradiso.

Daarnaast zijn er eigenlijk twee grote spelers in het Nederlandse muzikale erfgoed veld: het Nederlands muziek instituut (NMI) en Muziek centrum Nederland (MCN). Het MCN is het kennis- en promotiecentrum voor de professionele Nederlandse muziekwereld. Zij streven ernaar om de positie van Nederlandse muziek(cultuur) in binnen- en buitenland te versterken. De Documentatie is hier een klein onderdeel van naast de informerende, promotionele en coördinerende doelstellingen die zij hebben. Het NMI is het sectorinstituut voor het Nederlandse muzikale erfgoed. In het NMI worden collecties, kennis en activiteiten op het gebied van de klassieke muziek in het algemeen en meer in het bijzonder van de Nederlandse muziek en het Nederlandse muziekleven tot op heden gebundeld. bronnenmateriaal, waaronder veel muziekmanuscripten, wordt verzameld, geconserveerd, geregistreerd en toegankelijk gemaakt voor het publiek in de breedste zin van het woord.

Dit klinkt als goede initiatieven om het muzikale erfgoed inzichtelijk te maken (de ontsluiting komt niet niet geheel uit de verf) alleen de Nederlandse overheid, waar het geld vandaan moet komen, ziet bij beide haken en ogen:

Commentaar op het NMI is: In het algemeen is de Raad van mening dat het NMI te beperkt invulling geeft aan zijn besteltaken als sectorinstituut. Met name de publieksfunctie is weinig geprofileerd. Daarnaast mist de Raad in het beleidsplan een integrale visie op de wijze waarop krachtenbundeling over de volle breedte van het muziekerfgoed in Nederland zouden moeten en kunnen plaatsvinden, onder meer om versnippering ervan tegen te gaan." uit de cultuurnota

Over het MCN zeggen ze: Ze missen een overtuigende visie die inzichtelijk maakt hoe MCN de samenvoeging van de fusie zal gaan realiseren. EN ze zijn niet tevreden over de beschrijving van de plannen op het gebied van de wereldmuziek en de positie van het MCN ten opzichte van andere sectorinstituten.

Bij beide instellingen is de mening van de overheid dat de instellingen meer samen moeten werken om het muzikale erfgoed bij elkaar te houden, ze zien het nut dus wel in maar zijn niet tevreden op de manier waarop het nu aangepakt wordt.


In Belgie bestaat de organisatie Resonant. Dit Centrum voor Vlaams Muzikaal Erfgoed werd opgericht met als doel het muzikaal erfgoed van Vlaanderen (van de middeleeuwen tot heden) te lokaliseren, conserveren, inventariseren, ontsluiten en creatief te valoriseren voor een zo ruim mogelijk publiek. Resonant doet hiervoor beroep op de kennis van gespecialiseerde instellingen en treedt op als coördinator tussen de verscheidene instituten, overheden, concertverenigingen, musici en andere geïnteresseerden, die actief bezig zijn met het Vlaams muzikaal erfgoed.

Zij zijn de coördinator (waar de Nederlandse overheid waarschijnlijk ook op doelt?) van en op dit moment bezig met het handboek te schrijven voor muzikaal erfgoed. Hier hebben hebben Belgische en Nederlandse auteurs aan meegewerkt, in het najaar van 2009 is het boek klaar. (met de auteurs hebben we contact op genomen om meer over de inhoud van het boek en hun werkzaamheden in het werkveld te weten te komen). Begin april is een dag dat de best practices worden gepresenteerd en hier gaan we zeker bij aanwezig zijn om deze deelvraag ook beter te kunnen beantwoorden.

Te concluderen is dat het muzikale erfgoed en het behoud hiervan in de kinderschoenen staat maar dat het wel toekomst heeft, het is in ontwikkeling. K0m maar op met dat handboek! Er wordt op dit moment aan gewerkt, maar er zijn veel haken en ogen aan de manier waarop. In Nederland is dit te verspreid en ongestructureerd wat de kans tot versnippering, dubbel werk en gaten vergroot. We kunnen België hierin als voorbeeld nemen.


De reacties vanuit het publiek heb ik nog niet echt kunnen peilen, hiervoor zal ik quotes en cijfers moeten hebben vanuit het werkveld en de doelgroep. Bij het NMI heb ik bezoekers aantallen van de website toe kunnen voegen maar hier kan je niet veel uit concluderen. Tot nu toe weet ik alleen hoe de Nederlandse overheid hier over denkt. hmm... heeft iemand hier tips voor? Hoe is het behouden muzikaal erfgoed door het publiek ontvangen? (we zullen hier wel meer over kunnen vertellen als we de brainstorm hebben verwerkt....)



Share/Bookmark

donderdag 5 maart 2009

koffie!


Share/Bookmark

Maandag contactdag werpt zijn vruchten af!

Afgelopen maandag 02 maart hebben we onze eerste contact dag gehad. In de afgelopen weken zijn we vaak instellingen en interessante proffesionals tijdens ons onderzoek online tegengekomen waar we van dachten "ja daar moeten we maar contact mee opnemen". Hier kwam vervolgens niets van terecht TOT afgelopen maandag.


Als professionele stalkers zijn we te werk gegaan graag wilde we in contact komen met:

Pietje Puk de postbode van Keteldorp. Op de webstite van de TNT post zijn geen contact gegevens te vinden van deze werknemer noch verder uitleg over zijn functie zoals welke buurt hij de post rondbrengt. Gelukkig bestaat er zoiets als linkedin waar hij zich ingeschreven heeft. Via deze website hebben we zijn gegevens, werkervaring, specialiteiten en andere connecties in kunnen zien. Na een aanvraag te hebben gedaan of hij is ons netwerk wilde hebben we een afspraak met hem kunnen maken om binnenkort kennis uit te wisselen.

Pietje Puk heeft natuurlijk geen linked in, daarvoor snapt hij te weinig van computers! Maar o.a. door onze contact dag hebben we nu wel contact kunnen leggen met het muziek centrum nederland (MCN), het vlaamse steunpunt voor cultuur FARO en het instituut voor sociale geschiedenis ISG. We wachten nog op meer reacties.
Share/Bookmark

Zwitter, zwitter...

Tijdens het voortdurend in het oog houden van web 2.0 toepassingen en digitale trends in de erfgoedsector, konden we natuurlijk niet om Twitter heen. Gezien als een bejaardenfunctie, marketingtool, of nieuwste trend: de meningen erover lopen nogal uiteen.
Het concept
Stuur berichten als een soort sms-en naar je gehele twitternetwerk. Iedereen kan zich abboneren op jouw 'twitterfeed'. Ook bedrijven en instellingen maken er gebruik van. Het is ook bruikbaar (zoals bijna alles) op je mobiel.

" Ik ben net naar de wc geweest en nu ga ik boodschappen doen"
We willen in ieder geval eens in eerste persoon ervaren hoe het is om Twitter te gebruiken, dus heb ik zojuist braaf een account aangemaakt. Het eerste wat me opvalt is dat de meeste mensen vooral over boterhammen met kaas en de rest van hun persoonlijke leven twitteren. Er zitten ook wel wat informatieve berichten tussen, maar het is duidelijk dat de tool vooral nuttig is om te zien, waar men zich mee bezig houdt.

Experiment

Nu heb ik bij wijze van experiment op deze pagina een rss-feed toegevoegd van alle Twitterberichten over Paradiso, waaruit in ieder geval al blijkt dat dagelijks een hoop mensen zich met het podium bezig houden. Ook heb ik de rss van ons blog toegevoegd aan Twitter, maar zelf kan ik deze voorlopig nog niet ontdekken. Wie weet helpt het in ieder geval, om interessante twitterkanalen te gaan volgen, aangezien dit kanaal nog wel eens leuke contacten kan opleveren, zoals in het voorbeeld van de bieb van het Vredespaleis, dat het JP Gettymuseum besluit te volgen:

"J.Paul Getty Museum: Gegroet, Bibliotheek van het Vredespaleis, bedankt voor het volgen van onze berichten, verheugd om een Haagse rechtenbibliotheek in onze kudde aan te treffen : ) De Poken lijkt ’n heel leuk project, zijn er ook andere bibliotheken mee bezig? We spreken elkaar.’" - Alice de Jong, bron: Informatieprofessional.nl


Afbeelding bronnen: http://www.medicalfacts.nl/wp-content/uploads/2008/12/boterham_kaas.jpg en http://themeaningofweb.com/wp-content/uploads/2008/12/logo-twitter-logo.jpg


Share/Bookmark

woensdag 4 maart 2009

Troebel vs helder












Ik vat het idee hier heel summier samen, waardoor ik niet zeker ben of de boodschap helder over komt... Maar na het lezen van een artikel over helder schrijven kan ik twee tips destilleren.

Hoe gebruik ik titels beter? (in bijv. rapporten)
Het artikel probeert duidelijk te maken waarom titels die duidelijkheid plegen te scheppen vaak juist een aanpak afdwingen die onduidelijkheid schept voor de lezer. Het gaat om titels als Analyse, Conclusies, Aanbevelingen, etc. (Die standaard in het hoger onderwijs worden gebruikt)

Door verschillende behandelde onderwerpen te verdelen over deze hokjes, wordt het denkproces voor de lezer uiteengerukt. Hierdoor wordt de tekst vaak minder boeiend en slecht te begrijpen.

Een goede oplossing hiervoor is analyses gewoon op subonderwerp aan de lezer te overhandigen!

Hoe maak ik een zinvolle opsomming? (om een boodschap duidelijk te maken)
De valkuil van opsommingen is als volgt: Men denkt dat een opsomming alleen voldoende is. Vaak wordt de relatie tussen de punten niet aangegeven, en daarmee ook niet het inzicht wat er uit voort is gekomen.

Door de essentie van de opgesomde punten te noemen, op een simpele en duidelijke manier, komt vaak naar voren dat een aantal punten dezelfde boodschap dragen. (Bijvoorbeeld dat het doelgroepbeleid beter afgestemd moet worden, of dat de organisatie te traag is.) 

Om een boodschap helder over te brengen moet de essentie naar voren worden gebracht, en gelijkgeaarde punten worden samengevoegd.

Share/Bookmark

dinsdag 3 maart 2009

de 11 deviators


De 11 manieren om de brainstorm deelnemers te manipuleren/stimuleren
Share/Bookmark

Backup that Wiki

Vanaf vandaag staat het logo ook op de wiki, en zullen we elke keer als veel informatie is toegevoegd van de wiki een back-up maken. Deze back-ups komen te staan in mappen op onze pc's of de server van de Reinwardt Academie. Verlies van informatie op de wiki zou inmiddels te veel werkverlies betekenen...

Afbeelding Bron: http://dailyfreshfoods.com/dream/components/com_mojo/wp-content/uploads/2008/01/computer_crash_again.jpg


Share/Bookmark

Criteria archief, Clear writing, selectie

Criteria aan het archief
Een nieuwe pagina op de wiki is weer geboren! Wat zijn de criteria voor een archief voor Paradiso? Wat in mij opkwam bij het maken van de pagina heb ik alvast online gezet. Het is de bedoeling om een lijst samen te stellen waaraan we een aantal concepten, die o.a. uit de brainstorm naar voren gaan komen, aan willen toetsen.

Draagvlak
Een van de criteria die erg belangrijk zijn voor het slagen van een archief is het draagvlak binnen Paradiso. We moeten helder zien te formuleren wat voor hen het nut is van een archief, op verzoek heb ik door Brian Hickey (human logistics advisor) een serie interessante artikelen toegestuurd gekregen: "Think your way to clear writing" door Barbara Minto.

Selectie van objecten
Een eis of wens, daar ben ik nog niet geheel uit, aan het archief is ook dat er voor objecten selectiecriteria bestaan. Hiervoor wil ik in ieder geval de categorieën van het Deltaplan cultuurbehoud (pdf) toepasbaar maken op het erfgoed van Paradiso.
Ook het volgende boek uit de Reinwardt bibliotheek zou nuttig kunnen zijn om verder te komen in het formuleren van criteria van het archief, maar is helaas uitgeleend:
  • Elementen voor een beleidsplan van een museum (1999) Amsterdam,Samenstelling tekst Steph Scholten, een uitgave van Stichting Landelijk Contact van Museumconsulenten.
Afbeelding: Hoe creëer je draagvlak binnen een organisatie?

Share/Bookmark

maandag 2 maart 2009

brainstormproces

1) Vraagstelling
  • briefing
  • probleemformulering --> Vraag
  • probleemherformulering
Vaardigheden:
  • De kern grijpen
  • Vragen stellen: positief, kort en krachtig, zonder jargon
Ideeën
2) Divergentie --> Lijst
  • eerste ideeën of purge
  • Creativiteitstechnieken
Vaardigheden:
  • Uitstel van oordeel
  • Blijven alternatieven genereren
  • je verbeeldingskracht gebruiken
  • Anders waarnemen
  • Vlot associëren
  • de basis in vraag stellen
  • Analogieën herkennen en gebruiken
  • bisocieren
  • je laten gaan

3) Convergentie --> selectie afgewerkte ideeen
  • Selectie
  • ontwikkeling ideeen
  • evaluatie
Vaardigheden:
  • kiezen met lef
  • synthesiseren
  • op verschillende abstractieniveaus denken
bladzijde 54-55 van het eerder genoemde brainstormboek

Share/Bookmark

Vreemde Prikkels van Buitenaf

om ideeen te stimuleren:

  • Deelnemers die juist niet veel van het onderwerp afweten, neutraal staan tegenover vastgeroeste ideeen.
  • Stimulerende stukken uit tijdschriften, kranten en foto's
  • Externe gegevens over concurrenten
  • Trends
  • Mogelijke gevaren
  • Kijken naar het buitenland
  • Probleemvreemde domeinen, ideeen uit sectoren die niets met de het onderwerp te maken hebben

Share/Bookmark

Brainstormen een methode zonder garantie


Brainstormen is een methode zonder garantie. De methode geeft enkel een reis en ideeën. De reis door je hersencellen, samen met anderen, door een thema, de reis die met sprongen en van de hak op de tak, leidt tot...

Brainstorming biedt geen garantie op fantastische ideeën en ook niet op realisaties. Het resultaat is niet tastbaar, het zijn ideeën, vele ideeën. Ideeën die je nog moetverduidelijken en verkopen aan hen die niet in de sessie aanwezig waren. Quote uit het boek brainstormen het ultieme handboek
Share/Bookmark

Brainstormopdrachten

Mogelijke vragen/opdrachten voor de brainstorm (wordt verder aangevuld):

  1. Omschrijf het ideale archief van Paradiso

  2. Wat zou de belangrijkste functie voor een archief van Paradiso moeten zijn?

  3. ' Archief' is nogal een brede term. Wikipedia of Last.fm zou ook kunnen vallen onder de term 'archief'. Gebruik je andere (online) 'archieven'? Zo ja, welke? Waarvoor gebruik je dit archief? Voor en nadelen?

  4. Wat zou je allemaal willen weten over de geschiedenis van (optredens in) Paradiso? (Ook al zou dit onmogelijk lijken) (Bijv. een van je favoriete bands trad 10 jaar geleden op in Paradiso) (of breder: Wat zou je willen dat bewaard bleef van dat ene geniale concert waar je bent geweest?)

  5. Zou je het liefst naar een site gaan, of zou je ook naar een fysieke plek gaan voor een archief, zo ja, wat verwacht je daar dan aan te treffen? Wat zou je verbazen?

  6. Op welke manieren kan het verhaal verteld worden: alles is inzichtelijk? Zomergasten (selectie/persoon)? Met zoeksuggesties? Aan de hand van je muzikale profiel op Last.fm? Is het in te bedden op andere sites?

  7. Hoe zou het archief een stunt kunnen zijn en media-aandacht trekken?

  8. Cluster in groepjes van twee en teken hoe het archief er idealiter uit zo moeten zien. Presenteer dit kort aan de rest van de groep.
  9. Wil je bij kunnen dragen aan het archief? Hoe zou je dat willen doen?

Share/Bookmark

Online mindmapping

Het lijkt ons een idee om voor de aanvang van de brainstorms gebruik te maken van een online mindmappingsysteem, zodat deelnemers alvast een inleiding hebben tot de brainstorm. Of het zal werken weten we niet, maar het lijkt ons een mooie gelegenheid voor experiment!

We zullen de werking ervan in ieder geval kunnen stimuleren door zelf vast een aantal mogelijkheden in te vullen en voorbeelden te geven. Een voorbeeld van een zeer uitgebreid brainstormproject is The Future of Entertainment.


"The Future of Entertainment is an online community where 3000 music lovers from all over the world come together and share their ideas about online entertainment.
Why? To create a new online entertainment store within 3 months that will meet all your wants and needs. You can start contributing right after signing up!"


En van de mogelijke opties voor online mindmapping is World of Minds.


Share/Bookmark

Brainstorm verwacht

Vandaag prikken we de data van de brainstormsessies. Twee sessies, omdat we zo de kans spreiden dat iedereen die we graag aanwezig zouden willen zien kan komen. Omdat veel mensen overdag aan het werk/de studie zijn, houden we de sessies 's avonds. Woensdag 25 maart en dinsdag 31 maart zijn de voorlopige data.

Daarnaast ben ik bezig met de inhoud (verloop) van de brainstormsessie. Hierover hebben we op de Reinwardt niet veel instructie gehad, maar door mijn vorige opleiding en deelname aan een commerciële brainstormsessie heb ik een beeld van de mogelijkheden. Er moeten in ieder geval veel pennen en papier aanwezig zijn, versnaperingen, en opname-apparatuur. Het moet duidelijk zijn hoelang de sessie duurt. Van tevoren is het slim om de deelnemers een lijst te sturen met vragen/inleidende tekst.

De interactie tussen de deelnemers kan spannende resultaten opleveren, dit moeten we dus proberen te stimuleren en tegelijk ongedwongen te maken.

Bij het zoeken naar inspirerende brainstormsessie-mogelijkheden, kwam ik een mooie lijst met ideakillers tegen.


De afbeelding komt uit het boek Creativiteit Hoe? Zo!

Share/Bookmark

Hogere Kunsten Gaan Online

Online In 1999 mislukte hetzelfde idee

Hogere kunsten gaan online

Alle vormen van vermaak staan al online. Daar komt vandaag een website bij met ballet, opera en andere hoogcultuur: gratis. Artikel in de Pers 02-03-2009


Enkele belangrijke quotes uit het artikel:

"Vanaf maandag kan iedereen digitaal genieten van hd-kwaliteit registraties van gerenommeerde gezelschappen via classicaltv.com. Daar moet in de komende weken zo’n 1.100 uur aan beeld en geluid, interviews en achter-de-schermenmateriaal beschikbaar komen. Het grootste gedeelte gratis, voor een tientje kun je live naar bepaalde registraties kijken."

"hij probeerde al iets soortgelijks in 1999. ‘Noem mij een pionier of een bloody fool’, grinnikt Hunt over de telefoon. ‘De eerste keer dat ik het probeerde was de tijd er nog niet rijp voor. Het was allemaal te kleinschalig en ik was vergeten dat je er ook nog geld mee moest verdienen."

"‘De afgelopen drie jaar ben ik er mee bezig geweest. Ik heb topconsultants onderzoek laten doen om de interesse te peilen in de VS en Groot-Brittannië. Zij waren positief. En, niet onbelangrijk, ik heb acht miljoen dollar opgehaald bij investeerders.’"


Share/Bookmark

zondag 1 maart 2009

Muzikaal erfgoed Handboek

Tijdens het zoeken naar instellingen die zich bezighouden met Muzikaal erfgoed kwam ik op de website van Resonant

Resonant (Centrum voor Vlaams Muzikaal Erfgoed) is opgericht met als doel het muzikaal erfgoed van Vlaanderen (van de middeleeuwen tot heden) te lokaliseren, conserveren, inventariseren, ontsluiten en creatief te valoriseren voor een zo ruim mogelijk publiek. Resonant doet hiervoor beroep op de kennis van gespecialiseerde instellingen en treedt op als coördinator tussen de verscheidene instituten, overheden, concertverenigingen, musici en andere geïnteresseerden, die actief bezig zijn met het Vlaams muzikaal erfgoed.


Op dit moment zijn zij ons grote voorbeeld. Zij zijn namelijk bezig met het schrijven van een handboek voor Muzikaal erfgoed. Dit handboek richt zich op:

Wat muzikaal erfgoed is, waar zich bevindt het, hoe het te vinden en beheren is, wat je er mee kan (en mag) doen en hoe de overheid en de gemeenschap met dit erfgoed om gaat.


Dit handboek is nu nog in ontwikkeling en wordt gepubliceerd in het najaar van 2009 als wij klaar zijn met ons onderzoek. Des al niet te min kunnen wij wel gebruik maken van al hun kennis omdat zij wel bijna klaar zijn met de afronding. Het alles mooiste is dat op Dinsdag 7 april een studienamiddag/presentatie van de best practices uit Nederland en Vlaanderen is. Hier zullen wij dan ook bij aanwezig zijn. Verder staat een opzet van het handboek online, hierin staat welke onderwerpen behandeld gaan worden en wie voor deze inhoud verantwoordelijk is. Dit maakt het heel makkelijk voor ons om contact met hen op te nemen.

Willen wij meer weten over het maatschappelijk nut van muzikaal erfgoed dan moeten wij contact zoeken met Peter van Mensch, onze museologie docent van de Reinwardt academie.

Experts van typologie van de erfgoedbronnen zijn Frits Zwart (Nederlands Muziek Instituut, Den Haag), Véronique Verspeurt (Matrix, Leuven), Eerde Hovinga (Instituut voor Beeld en Geluid, Hilversum), Karel Moens (Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, Antwerpen) en Karel Moens (Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, Antwerpen)

Willen wij meer weten over: de zorg voor (muzikaal) erfgoed in Vlaanderen en zijn wettelijk kader dan moeten wij Rob Belemans (Faro, Brussel) hebben. Voor de zorg voor het (muzikaal) erfgoed in Nederland is dit Cees Haegeman (Erfgoed Nederland, Amsterdam). Voor typologie en overzicht van de bewaarplaatsen in Vlaanderen is dit Klaas Jaap van der Meijden (Resonant). Voor typologie, overzicht van de bewaarplaatsen en Ontsluiting in Nederland is dit Ellen Kempers (Nederlands Muziek Instituut)


Eigenlijk is het wel fijn dat het boek nog niet uit is omdat anders ons onderzoek wel (misschien te?) makkelijk was geworden. Nu moeten we zelf nog op zoek naar de kennis en dit ombuigen tot een beleid voor Paradiso. Vanaf nu zullen we de opzet van deze bijbel verder als uitgangspunt voor ons onderzoek gebruiken.




Share/Bookmark

Voortgangsgesprek met afstudeer begeleidster

Naar aanleiding van het gesprek met Gerdie van afgelopen donderdag zijn wij op een aantal projecten en contactpersonen gewezen waar wij ons verder in moeten verdiepen.












  • Digitaal erfgoed Nederland heeft een projecten bank met digitaliseringssprojecten waar wij inspiratie uit kunnen halen.
  • Adlib heeft ook een systeem specifiek voor Archieven. Deze is wellicht geschikt voor het vastleggen van de informatie van de objecten van Paradiso. De Lite versie (deze is gratis) wordt sowieso geen optie omdat hier maar 5000 objecten in vastgelegd kunnen worden.
  • Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis heeft 2 meter Paradiso collectie, we moeten een afspraak met het instituut maken om over mogelijkheden voor uitbreiding van deze collectie te praten.
  • We moeten een afspraak maken met Sjon Leek van Beelden voor de Toekomst om over de mogelijkheid om mee te draaien in dit project te kijken.
  • We moeten een afspraak met Beeld en Geluid maken om van hun expertise over archivering en behoud te kunnen leren.
  • We moeten contact leggen met 3voor12 om te weten te komen hoe zij hun collectie behouden als dit offline is gegaan. Ook willen we weten of zij hun paradiso informatie doorspelen naar de instelling.
  • Dit willen wij ook van OOR weten
  • Als laatste willen we een afspraak met Fabchannel om over hun collectie behoud te praten. De geregistreerde concerten mogen maar een bepaalde tijd online staan, maar wat gebeurd er daarna mee?
Morgen gaan we contact zoeken met al deze partijen op onze maandag communicatie dag.



Share/Bookmark