donderdag 12 maart 2009

Nobody know's you are a dog





























Argumenten van Andrew Keen waarom web 2.0 EVILLLL is:

  1. Er zijn geen toezichthouders, iedereen kan altijd wat hij ook wil toevoegen, niemand die hem tegen houdt.


  2. Amateurs, ontwetende, kinderen, een kleine groep mensen met tijd "are running the show"


  3. Het is een anarchistische, chaotische aangelegenheid


  4. Het is anoniem, onttransparant, je weet niet wie wat aan informatie toevoegd.


  5. Media is niet langer betrouwbaar, journalisten weten teminste wel wanneer ze iemand juist quoten maar amateurs niet. (want journalisten zijn echt zo betrouw, die worden totaal niet beinvloed door boven af, of hun eigen mening of wat dan ook!)

  6. Er is geen geheel meer, te veel framentatie, de eenheid van informatie is onderschat maar is zeer belangrijk voor de context van de kennis


  7. Web 2.0 mag er best zijn maar het moet de professional niet vervangen, als dit gebeurd dan is er geen echte kennis meer


  8. Democratie wordt op deze wijze geïdealiseerd


  9. Wiki is niet oké omdat er geen hoofd is, geen controleur, geen centrale editor


  10. Kinderen die op wiki’s kijken weten niet dat het niet perse de waarheid is


  11. Gratis media is meestal slechte en onbetrouwbare media


Andere quote van Keen:


"Wanneer we naar het internet kijken. Kijken we naar onszelf". (mensen zijn dus wezens die aan een stuk door onzin vertellen, de hele dag doo, elk moment, aan iedereen, als niemand ons corrigeert)



Share/Bookmark

De waarheid van Keith Richards



Keith Richards: (...) And the crowd was great, and then the Paradiso, I feel like I've.. I used to live there, (lacht)
Interviewer: Really?
KR: Yeah, off and on..
Interviewer: But you've never played there before.
KR: Yeah, I know, but we used to hang there, (lacht)
Interviewer: When was that ?
KR: Oh, through the sixties.. before you were born.

(videofragment, 1995, bekijk het hier)

Wat is de geschiedenis van Paradiso:
Objectieve informatie?
Of mooie verhalen, iedereen die zijn eigen geschiedenis kan toevoegen aan een collectief geheugen?

Note: Keith Richards is bezig met het schrijven van een biografie, deze moet in 2010 wereld wijd gelanceerd worden! Naja hijzelf? Zijn geheugen laat hem nogal in de steek vandaar dat er mensen uit zijn naaste omgeving vertellen aan hem wat hij allemaal in zijn leven heeft gedaan. Wijze les: Drugs en Drank en Geheugen is geen goede combi!

Tekst overgenomen uit: Uitzending 1 Vandaag, 29-03-2008
Bron afbeelding: http://img.villagephotos.com/p/2006-11/1227628/keith_richards_rolling_his_own_front.jpg
Share/Bookmark

Flyers en posters als A-collectie

F*ckin' A! De posters en flyers benoemen we tot de A-collectie van ArchiefParadiso. Zowel de programma, als concertposters en flyers behoren tot deze deelcollectie.

In het collectieplan staat de motivering van dit besluit:

(...) de flyer- en postercollectie zal de kerncollectie van ArchiefParadiso vormen. Deze collectie bevat alle waarden die de collectie van belang maken. Posters tonen de omwentelingen in het programmabeleid van Paradiso (schakelwaarde), is een duidelijke herinnering aan een gebeurtenis (symboolwaarde), heeft een heldere presenterende factor (presentatiewaarde), vormen gezamenlijk een ensemble, bijvoorbeeld het in beeld brengen van een stijl van een subcultuur (zie flyers). Tot slot dragen posters ook veel informatie met zich mee in de vorm van tekst (documentatiewaarde).



Share/Bookmark

Historische muziek in opmars?



"Was de zogenaamde back-catalogue van de grote platenmaatschappeijen (de afdeling oude opnamen) altijd een ondergeschoven kindje, tegenwoordig bestaat de helft van alle uitgegeven muziek uit historisch materiaal." aldus een journalist van de Pers (9 maart 2009)17.

Tjerk Lammers, hoofdredacteur van muziekblad Revolver: "Goede popmuziek uit vroeger tijden is een speerpunt voor de uitgeverijen geworden. Revolver zal daar zeker van profiteren. Je tienerjaren bepalen voor altijd je smaak, dat is een sociologisch gegeven. Zolang mensen zich die tijd willen herinneren, zullen ze naar muziek uit die tijd op zoek blijven. En blijven wij er over schrijven." (in hetzelfde artikel van de Pers)

Hersenspinsels naar aanleiding van het artikel:
  • Is er publiek dat naast de historische muziek uit hun tienerjaren geinteresseerd is dieper in te gaan op deze periode? Zullen zij hieraan actief bijdragen? Projecten als top2000 verhalenarchief zijn enigszins succesvol. Wellicht is het een idee om met deze mensen eens te bellen/mailen over hun doelstellingen en het succes van het project.

  • Wordt het juist steeds moeilijker om historisch materiaal te ontsluiten vanwege de steeds grotere aandacht die dit volgens het artikel krijgt, juist omdat er geld mee te behalen valt?Of is dit juist een voordeel voor een project als ArchiefParadiso?

Share/Bookmark

Website

Op dit moment ben ik bezig met het bewerken van de wikipagina web 2.0. Daarvoor gebruik ik het boek/onderzoek: geven en nemen, archiefinstellingen en het sociale web en google (ja over web 2.0 en erfgoed instellingen is veel geschreven op het web).

Zo kwam de blog http://23dingenvoorarchieven.nl/dingen/ ineens voorbij. Aangezien ik soms nogal een warhoofd ben, ben ik de adapter voor mijn laptop weer eens vergeten en kan ik de link niet opslaan bij mij favoriete. Vandaar dat er nu een ow zo boeiende blog over geschreven wordt...

en nog meer!

http://archief20.ning.com/
http://digitalearchivaris.blogspot.com/
Beide worden beheerd door Christian van der Ven. hmm.. Misschien maar eens contact mee opnemen?
Share/Bookmark

woensdag 11 maart 2009

Question trois de Berit


Nadat we enkele deelvragen hebben omgedraaid, besloten we deelvraag drie maar eens volgens de planning te doen. Welnu is mijn vraag: "Wat voor een meerwaarde kan het vastleggen van muzikaal erfgoed bieden voor de maatschappij?"

De vorige deelvraag waar ik mij aan wijdde was:

"In welke vorm(en) kan informatie rond concerten bewaard worden? (Archivering)"

Deze deelvraag bleek een beetje te vroeg in de planning te staan, dus ben ik de afgelopen twee weken voornamelijk bezig geweest met de gezamenlijke deelvraag:

" Aan welke criteria moet het verzamel en presentatiebeleid voor een podium voldoen? "

Wat in de praktijk betekende dat ik mij bezig hield met het opstellen van het collectieplan. Dit is nog niet helemaal af.... Bovendien zijn Marije en ik allebei bezig met het opzetten en organiseren van de brainstormsessies. Het is de kunst om het overzicht te bewaren. Maar naar mate antwoorden zijn ingevuld, worden ook onze andere conclusies steeds duidelijker!

Meerwaarde
Tijdens het opzetten van het plan vroeg ik mijzelf al eens af hoe wij het meest helder naar voren konden brengen wat onze Unique Selling Points zijn, en wat de meerwaarde van het archief is ten opzichte van de al bestaande muzikale 'archieven' op het Internet. (Last.fm, 3VOOR12, etc.) In de laatste woorden leest u het al: exact de deelvraag van de komende twee weken. Al doende kan ik concluderen dat deze deelvraag perfect in de planning is gezet! Yes!

Methodologie
Voortborduren op de vorige deelvraag:
"Hoe is eerder muzikaal erfgoed verzameld en hoe werd hierop gereageerd...; Welke meerwaarde heeft het toen gebracht?"

Gesprek met Dr. Wim van Zanten, Researcher of music (Indonesia, Malawi) over het belang van het vastleggen van muzikaal erfgoed. Een reflectie op zijn ervaring en doelstellingen.

Literatuur onderzoek:
o Boekman 77, het belang van kunst
o Grenzeloze kunst, Auteur R.H.A. Plasterk - pdf
o Muziekdidactiek tussen verleden en toekomst : het primaat van het gevoel, Auteur G. Haverkate

Share/Bookmark

dinsdag 10 maart 2009

3de deelvraag

Vandaag begin ik met mijn derde deelvraag:

Hoe moet worden omgegaan met auteursrecht op de beschikbare informatie?

Hiervoor ga ik per objectsoort die tot de collectie Paradiso hoort na welk auteurs recht er op wordt toegepast. Welke gevolgen (beperkingen) heeft dit recht en hoe moet je hier mee omgaan (is het te omzeilen? willen we dat?). Wat mogen we met de collectie doen omtrent archivering en vooral ontsluiting?


De objecten die wij op dit moment hebben geïnventariseerd, zijn:


Intern:
Digitale objecten:

Fysieke objecten:

Extern:

De literatuur die ik hiervoor ga gebruiken:

Website:
  • www.auteursrecht.nl
  • http://www.bumastemra.nl/
  • http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
  • http://www.vnpf.nl/?module=3&content=14
  • De websites of afspraken met de externe instellingen

Literatuur:
  • Auteursrechtenomzet 2007 : podia genereren 18 miljoen euro, E. Willemsen, 2008, Artikel verschenen in: BS. (2008)(sep.20)
  • 'Ik maak gratis reclame voor de artiesten', E. Stoker, Artikel verschenen in: de Volkskrant. 29-7-2008.
  • User-generated content services and copyright, F.J. Cabrera Blazquez, artikel te vinden op: http://www.obs.coe.int/oea_publ/iris/iris_plus/iplus7_2008.pdf.en.
  • Toegang tot de bron: het auteursrecht en het internet, P.B. Hugenholtz, Artikel verschenen in: Ars Aequi. (2008)(jul/aug.581-588).
  • Online adoratie, B. Schipper, Artikel verschenen in: Muziekwereld. 89(2008)1(.18-20)
  • Erfgoedinstelling als digitaal curator, E. Hoorn, Artikel verschenen in: Informatie Professional. 12(2008)03(.26-29)
  • Grote digitaliseringsprojecten, K. Holierhoek, rtikel verschenen in: LIRA Bulletin. (2008)26(sep.5-7)
  • Halleluja : Buma's aansluitvoorwaarden krijgen zegen van NMa!, L. Guibault, Artikel verschenen in: AMI. 32(2008)4(jul/aug.85-93)
  • Pictoright : 'het moet de kunstenaar goed gaan', R. den Boer, Artikel verschenen in: BBK krant. (2008)285(feb.18)
  • De kunsthistoricus als ondernemer : een praktische handleiding voor (startende) professionals in de kunst-, cultuur- en erfgoedsector, A. Kroon, J. Kroon, A. Wagtberg Hansen, 2008
  • Trends in de podiumkunsten : verslag van het VSCD-congres op 16 september 2002, Schouwburg Amstelveen en Poppodium P, Vereniging van schouwburg- en concertgebouwdirecties, 2003

Share/Bookmark

maandag 9 maart 2009

The do-it-yourself revolution

Web 2.0 is een trend. Mensen willen alles wat ze hebben en weten delen. Maar hoe betrouwbaar is deze informatie? Andrew Keen, auteur van "The Cult of the Amateur," vindt dat de doe-het-zelf (DIY) revolutie een vervlakking van de samenleving is en professionals onderschat.



Share/Bookmark

mass production, mass consumption, mass innovation



Filmpje over de behoefte van het delen van informatie
Share/Bookmark