woensdag 11 maart 2009

Question trois de Berit


Nadat we enkele deelvragen hebben omgedraaid, besloten we deelvraag drie maar eens volgens de planning te doen. Welnu is mijn vraag: "Wat voor een meerwaarde kan het vastleggen van muzikaal erfgoed bieden voor de maatschappij?"

De vorige deelvraag waar ik mij aan wijdde was:

"In welke vorm(en) kan informatie rond concerten bewaard worden? (Archivering)"

Deze deelvraag bleek een beetje te vroeg in de planning te staan, dus ben ik de afgelopen twee weken voornamelijk bezig geweest met de gezamenlijke deelvraag:

" Aan welke criteria moet het verzamel en presentatiebeleid voor een podium voldoen? "

Wat in de praktijk betekende dat ik mij bezig hield met het opstellen van het collectieplan. Dit is nog niet helemaal af.... Bovendien zijn Marije en ik allebei bezig met het opzetten en organiseren van de brainstormsessies. Het is de kunst om het overzicht te bewaren. Maar naar mate antwoorden zijn ingevuld, worden ook onze andere conclusies steeds duidelijker!

Meerwaarde
Tijdens het opzetten van het plan vroeg ik mijzelf al eens af hoe wij het meest helder naar voren konden brengen wat onze Unique Selling Points zijn, en wat de meerwaarde van het archief is ten opzichte van de al bestaande muzikale 'archieven' op het Internet. (Last.fm, 3VOOR12, etc.) In de laatste woorden leest u het al: exact de deelvraag van de komende twee weken. Al doende kan ik concluderen dat deze deelvraag perfect in de planning is gezet! Yes!

Methodologie
Voortborduren op de vorige deelvraag:
"Hoe is eerder muzikaal erfgoed verzameld en hoe werd hierop gereageerd...; Welke meerwaarde heeft het toen gebracht?"

Gesprek met Dr. Wim van Zanten, Researcher of music (Indonesia, Malawi) over het belang van het vastleggen van muzikaal erfgoed. Een reflectie op zijn ervaring en doelstellingen.

Literatuur onderzoek:
o Boekman 77, het belang van kunst
o Grenzeloze kunst, Auteur R.H.A. Plasterk - pdf
o Muziekdidactiek tussen verleden en toekomst : het primaat van het gevoel, Auteur G. Haverkate

Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten