woensdag 8 april 2009

Toekomst: Nationaal Popmuseum opent in 2013

3voor12 08-04-2009

De gemeente Den Haag heeft besloten om een nieuwe attractie naar Den Haag te halen. Met het Nationaal Popmuseum hoopt de gemeente veel bezoekers naar de stad te trekken. De ultieme popbeleving, ofwel popexperience, dat is wat de bezoeker voorgeschoteld krijgt. Jaap Schut, directeur van museum RockArt en dus het nieuwe Popmuseum, vertelt wat de bezoeker kan verwachten.

“Een popmuseum dat je eigenlijk geen museum kan noemen maar een belevenis, een experience. Waar je in perfect audio en video de sterren van weleer kan terugzien, maar ook de link kan leggen tussen het muzikale heden en verleden. En over de context waarbinnen je popmuziek moet zien. Maatschappelijke veranderingen hingen immers nauw samen met bepaalde stromingen in de popmuziek. Of kunst. Kortom, popmuziek is een bindmiddel voor alle mensen, jong en oud. De bezoekers kunnen een dag actief en interactief en attractief bezig zijn. Een ware belevenis in geluid en beeld. Een feest der herkenning.”

Geen saai museumbezoek dus, maar een plek waar je muziek in al zijn glorie kunt beleven. “Het museale deel van de experience wordt door drie soorten ruimten verdeeld met elk een eigen en bijzonder karakter. Een van de meest opvallende is The Ride. Deze bestaat uit losse units die opgehangen zijn in een grote vide in het midden van het expositiegebied. Elke unit vertegenwoordigd een experience van een tijdsvak in de muziekgeschiedenis. De jaren ’50, ’60, ’70, ’80, ’90 tot en met het heden volgen elkaar op. In geluidsdichte dozen worden ervaringen van beeld en geluid mogelijk gemaakt. Kijkend naar muren en plafonds wordt de bezoeker via schermen en speakers doordrongen van de muzikale beleving van de gekozen periode. Soms kan hij stilstaan en ervaren, soms zal hij mee moeten doen en zelf muziek maken. The Ride door de tijd is een multimediaal spektakel dat haar weerga niet kent. De geschiedenis door de jaren met veel muziek, beelden, lichtshows en rook.”

Het Nationaal Popmuseum heeft, naast de experience, ook nog een unieke collectie van muziekmemorabilia. Een schatkamer van stukken uit de vroege en hedendaagse popmuziek. “Drumstellen, gitaren, versterkers, contracten, posters, gouden en platina platen, awards, de radiostudio’s van zeezender Veronica, de Soundpush opnamestudio, bühnekleding, geluid- en beeld opnames.”

Het museum biedt tevens ruimte aan een horecagelegenheid, een hotel en twee concertzalen. Namelijk een grote zaal voor duizend bezoekers en een kleine zaal voor 400 bezoekers. Dit alles kan je zien in het museum aan de Dr. Lelykade in Scheveningen, dat gepland staat open te gaan in het jaar 2013.


Share/Bookmark

dinsdag 7 april 2009

Fonos: creatief met ontsluiten


Muziek van Nederlandse bodem
Fonos is de muziekafdeling van het Instituut voor Beeld en Geluid, ook wel het Nederlands Muziekarchief genaamd. Fonos streeft er naar om muziek van Nederlandse bodem in het archief toegankelijk te houden. 750.000 uur (Nederlandse) muziek waarvan een groot deel niet meer verkrijgbaar is. De Nederlandse audio-opnamen maken deel uit van het nederlands collectief geheugen. De opnamen zijn in emotionele waarde niet alleen van een omroep, of van bijvoorbeeld het Concertgebouw: de Nederlandse bevolking heeft recht op toegang tot dit archief. Al die audio die niet meer op de markt verkrijgbaar is, is daarom te bestellen via de website http://www.fonos.nl/.

Missie: Ontsluiten en toegankelijk maken van de geluidsarchieven.



Businessplan
Om de digitalisering van de grote hoeveelheid lp's in het archief mogelijk te maken heeft Fonos een interessant businessplan ontwikkeld...
Fonos heeft afspraken gemaakt met platenmaatschappijen en auteursrechtorganisaties over het uitbrengen van kopieën. Een deel van de opbrengst wordt afgedragen aan auteursrechtorganisaties. Bestellingen van lp’s bepalen daardoor welke lp's gedigitaliseerd worden. De digitalisering wordt gedaan door een particulier bedrijf. Kosten voor de klant: 19,95 Euro. Eenmalig voor Fonos zijn de kosten 40,00 Euro, maar een tweede aanvraag kost nog zo’n 8,00 Euro, omdat de bestanden al zijn gedigitaliseerd. De digitalisering blijkt daardoor na enkele jaren (nu) redelijk break-even. (Nog niet winstgevend.) Dit proces scheelt selectie en bepaling van welke werken relevant zijn voor de Nederlandse cultuurgeschiedenis!



Inspiratie voor Archief Paradiso
Het posterarchief zou met behulp van afspraken met belangenorganisaties voor ontwerpers, en de ontwerpers in kwestie, kunnen leiden tot een mogelijkheid de posters te bestellen. Leuk als herinnering thuis aan de muur, en uniek! Of als ansichtkaart, om te sturen naar die vriend met wie je naar dat toffe concert bent geweest...

Voor het volledige verhaal: 
Posters van Martin Kaye zijn al eens uitgegeven op DVD.

Share/Bookmark

Bezoekersverhalen op film

Zeppers (Jeroen Berkvens) plant een film over 40 jaar Paradiso! :) Helaas voor ons te laat om nog in het onderzoek te verwerken, maar hier dan toch even genoemd:



Share/Bookmark