vrijdag 20 maart 2009

Archief samenwerking! IISG

Zoals eerder in deze blog te lezen is, hebben wij afgelopen maandag 16 maart een gesprek bij het IISG gehad. Een verslag van dit gesprek is te lezen op onze wiki. Voor het onderbrengen van de gehele collectie van Paradiso hebben wij een archief nodig omdat de omstandigheden in het Paradiso gebouw niet ideaal zijn. Wij wilden kijken of we eventueel in de toekomst samen kunnen werken met dit archief, omdat zij al posters van Paradiso in hun collectie hebben.


Wat verwachten wij van een archief waar de collectie ondergebracht wordt? Natuurlijk hebben wij hier eisen voor. Maar we willen ook wat te bieden hebben. We willen een wisselwerking van voordelen over en weer, de collectie moet een toevoeging voor het archief zijn en het archief moet ons kunnen ondersteunen.

Onze eisen:
  • Alle posters onder kunnen brengen, aangezien dit A-collectie is
  • We willen dat het archief aansluit op de andere collecties in het archief
  • De collectie laten digitaliseren voor zover dit niet gebeurd is
  • Zoveel mogelijk ander beeldmateriaal onderbrengen, beeldmateriaal spreekt het meest aan en kan in context worden gebracht door middel van tekst
  • Alle digitale bestanden zoals persberichten, beleidsstukken, notulen ook onderbrengen
  • We willen dat het voor Paradiso zelf niet veel werk kost 
  • Zelfstandig kunnen werken als archief Paradiso
  • Waar nodig, willen wij gebruik kunnen maken van hun expertise: waar kunnen we subsidie/sponsor gelden vandaan halen? Wat zijn ontsluitings mogelijkheden? Hoe kunnen wij het beste documenteren?
  • De collectie onderbrengen maar wel de rechten behouden
  • Eventueel gebruik kunnen maken van andere collecties in het archief die toevoeging kunnen leveren aan stukken van Paradiso. (jaren 60, andere podia, subculturen)
  • Het liefst een archief in Amsterdam omdat dit gemakkelijk is in overdracht en de binding Paradiso-Amsterdam aanwezig is. 
Dit is nogal een lijstje, je zou bijna denken dat het onmogelijk is om hier een archief voor te vinden maar bij het eerste gesprek hadden we al een aardige overeenkomst. We zijn positief gestemd over de mogelijkheden die wij hebben bij het IISG.

Wat het IISG te bieden had:
  • Alles!
  • Zo worden alle posters die zij nu in de collectie hebben door het geheugen van Nederland gedigitaliseerd, maar hebben zij hier geen exclusiviteit afspraken mee, wij kunnen deze dus meenemen in onze collectie en ontsluiting.
  • Kunnen we al het materiaal hier onderbrengen, zo mogelijk zonder hier kosten aan kwijt te zijn.
  • Kunnen wij materiaal aan het archief bieden, en zij aan ons
  • Kunnen wij voor elkaar wat betekenen: wij bieden hun een ontsluiting van het archief, zij denken mee met ons: geld en mogelijkheden
Eigenlijk alles was we belangrijk vinden is bij het IISG mogelijk.


Share/Bookmark

donderdag 19 maart 2009

How is a girl to stay ahead?



Eigenlijk is web 2.0 inmiddels alweer een beetje z'n hype voorbij, zou je zeggen. In het culturele werkveld hebben we inmiddels allemaal wel eens een flitsende presentatie gezien over het fenomeen web 2.0. Ik word er zelf ook soms een beetje moe van. Al dan niet van de flauwe woordspelingen 2.0. Het lijkt soms die trend van een decennium terug, toen iedereen punt-en-el achter alles begon te roepen. Ondanks deze beginnende afkeer tegen web 2.0 presentaties, doen we ons best om af en toe een congres of middag te bezoeken en ahead te blijven.

Maar vorige week bezochten Marije en ik een discussiemiddag van het Muziek Centrum Nederland in de Doelen in Rotterdam. De middag was getiteld Nieuwe muziek in Nederland. Wat nu? Met nieuwe muziek worden m.n. nieuwe composities bedoeld, zoals uitgevoerd door moderne ensembles en 'klassieke' musici.

"De opening van de Redsound driedaagse voor gedurfde muziek is aanleiding voor een informele discussie over de toekomst van nieuwe muziek in Nederland. De Doelen en Muziek Centrum Nederland nodigen alle ensembles, podia, componisten, musici, en betrokken organisaties uit om aan de discussie deel te nemen. "

In tegenstelling tot de meeste culturele organisaties waren de aanwezige partijen in het geheel niet bezig met web 2.0. Natuurlijk is al die digitale hipheid van cultuurnerds nooit in in een keer in een subcultuur te plaatsen. Maar we vonden het wel zinvol om tijdens de discussieronde ons woordje te doen voor inmenging van het publiek en nieuwe media.


"Het gaat slecht met de nieuwe muziek", zei men. De oplossing werd gezien in samenwerking tussen de instellingen, en het belang van overleg. Maar niet in het publiek. Er gingen weinig stemmen door de zaal over de input van publiek en de mogelijke rol van nieuwe media hierin. En dat terwijl RedSound, een van de betrokken partijen, aansluitend een festival presenteert waar artiesten experimenteren met html meets Beethoven!

De discussiemiddag wees ons erop dat web 2.0 voor heel veel culturele instellingen nog helemaal niet vanzelfsprekend is, en dat spokespersons voor het gebruik van nieuwe media in de cultuursector nog altijd wenselijk zijn! Ook Joost Heijthuijsen van ZXZW, deelde als een van de aanwezigen in de zaal dit standpunt en startte onlangs met collega's het blog KicksforFree. "A blog about cultural business. It is about social media, new business models and strategies and technical innovation in the cultural scene."

Bron afbeelding 1: http://www.project10x.com/images/Web2or3.jpg
Bron afbeelding 2: http://www.redsoundrotterdam.nl/index.php/home
Bronnen afbeelding 3: http://www.redsoundrotterdam.nl/./index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=17
Share/Bookmark

Verantwoording middelen

Zoals al eerder gezegd gebruiken we de wiki en de blog als belangrijkste pijlers in ons project. Daarnaast hebben we nog enkele middelen die ons bijstaan waar de wiki en blog tekort schieten. Ook zij zullen in onze eindscriptie terug moeten komen inclusief verantwoording.
  • Een twitteraccount, sinds een week of twee. Gestart uit experimentele/onderzoeks-overwegingen, blijkt een handige tool om bekendheid te geven aan het project en bovendien om op de hoogte te blijven en netwerken van anderen door te bladeren.
  • Een contactpersonenlijst in Google documents (d.m.v. een spreadsheet) Omdat we met twee personen werken extra onmisbaar! Zo weten we altijd wie onze contactpersoon is voor elke instelling, wat de contactgegevens zijn, wanneer we voor het laatst contact hebben gehad, en waarover.
  • Sinds een paar minuten een gezamenlijk e-mailadres voor het project. Archiefparadiso at gmail puntcom, dat forward naar onze persoonlijke mailadressen. Praktisch voor het geval we na ons afstuderen nog verder willen werken aan het project, (@Ahk.nl vervalt dan) bovendien is het overdraagbaar doordat het niet aan onze namen is gebonden. Komt ook op het visitekaartje te staan!
  • Een literatuurlijst (vanzelfsprekend), een bedanklijst in Google documents (voor verwerking in de scriptie)
  • Visitekaartjes, vanaf komende week! Leuk + handig om uit te delen bij congressen e.d.

Share/Bookmark

Sociale Geschiedenis meets Paradiso

Afspraak met Frank de Jong
Afgelopen maandag waren we op bezoek bij Frank de Jong van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). Paradiso was zeker in de beginjaren een sprekend onderdeel van de sociale ontwikkelingen in Amsterdam. En daarmee praktisch ook van de ontwikkelingen in Nederland. In combinatie met de culturele functie is het dus niet verrassend dat het IISG een archief van Paradiso herbergt.

De digitale mogelijkheden zijn er al!
In dit archief bevinden zich met name beleidsstukken en posters. Een hele hoop posters! Deze posters worden op dit moment gedigitaliseerd binnen het project het Geheugen van Nederland (GvN). Uit ons gesprek is gebleken dat het mogelijk zal zijn om deze gedigitaliseerde afbeeldingen te gebruiken voor het project Archief Paradiso. Mits alles met auteursrecht goed is georganiseerd, waarvoor Paradiso de verantwoordelijkheid heeft. Hiervoor hebben we contact opgenomen met Reinier Deinum van het Geheugen van Nederland.

De toekomst is nog simpeler
Ook zal het mogelijk zijn de tegenwoordig digitaal gefabriceerde posters van Paradiso toe te voegen aan het archief. Ontwerpers zullen wel toestemming moeten verlenen voor publicatie. Daarnaast is het wenselijk dat een klein aantal gegevens bij de bestanden wordt gevoegd. Minimaal: Vervaardiger, datum concert, artiest. Het is dan mogelijk om de bestanden digitaal te uploaden naar het IISG. Simpeler kan haast niet.
Share/Bookmark

Keuze van het logo

Het pronkt al een tijdje bovenaan deze pagina. En ook op de wiki blijft ie je achtervolgen: het logo. Maar nog niet eerder beschreven wij, hoe we de keuze hebben gemaakt. In eerdere berichten (hier en hier) met opties voor een logo vermeldden we dat er misschien een jury moest worden aangesteld. Dat bleek onnodig. We waren allebei heel enthousiast over dit logo.

Waarom het logo zo geschikt is...

  • Duidelijke vormtaal: het logo is zowel in groot als in het klein herkenbaar, leesbaar en begrijpelijk.
  • De stapeltjes zijn internationaal symbool voor muziekvolume, in dit geval steeds luider wordend.

  • De stapeltjes verbeelden voor ons ook het steeds groter worden van stapels archiefmateriaal en de groei van informatie!
  • De vormen zijn simpel en minimalistisch, waardoor het, indien nodig, lang mee zal kunnen gaan zonder ouderwets te worden!
  • De kleuren sluiten aan op de kleuren van het logo van Paradiso.

Share/Bookmark

Waarom is muziek niet de kerncollectie?



Al eerder in dit blog gaf ik aan waarom posters een geschikte kerncollectie zijn. Dan nog zal de vraag rijzen: Waarom is muziek niet de kerncollectie? Het gaat immers om een historisch perspectief op concerten in Paradiso. Onze belangrijkste argumenten op een rij:


  • Er bestaat geen samenhangende collectie concertopnamen van jaren '60 tot nu van concerten in Paradiso. Er is dus geen uitgangspunt!

  • Er zijn duizende auteurs en honderden platenmaatschappijen gemoeid met de rechten op geluidsfragmenten. Het is voorlopig onrealistisch veel werk, laten we zeggen: onmogelijk, om opnamen te verzamelen en te cleanen van auteursrecht. Naar verhouding zijn er voor posters en flyers veel minder ontwerpers. Ook staan ontwerpers vaak moedwilliger ten opzichte van het (her)gebruik van hun werk. Hun inkomstenbronnen zijn minder afhankelijk van reproductie van eenzelfde werk.

  • Uit het voorbeeld van FABCHANNEL, dat onlangs over de kop ging, blijkt een stabiele bedrijfsvoering van een dergelijk project rond muziek/video zeer lastig te zijn.

  • Doelstellingen zouden te veel gaan overlappen met giganten als YouTube, waar rechthebbenden van de muziekfragmenten meer winst uit kunnen halen.

Share/Bookmark

dinsdag 17 maart 2009

Interessante links naar erfgoed van Paradiso

Op de sites hieronder is direct een deel van de collectie te zien! :)

Historisch (jaren '60, '70 en '80)

  • Verhalen uit die tijd van bezoekers in het Verhalenarchief van de Top 2000, Radio 2
  • Kranten, zoals de Volkskrant, zoekterm Paradiso. Andere sites, zoals NRC, vereisen een abonnement
  • Een (voorlopig) klein beeldarchief op de site van het IISG
Recent (jaren '90 en 21ste eeuw)
  • Foto's, video, geschreven stukken van bezoekers, programmalijsten op Last Fm
  • Foto's, video, audio, geschreven stukken op 3voor12
  • Rencensies, verslagen, programmalijsten, foto's, video's op Podiuminfo
  • Setlisten van concerten op Setlist.fm (zoekterm Paradiso)

Share/Bookmark