donderdag 19 maart 2009

How is a girl to stay ahead?



Eigenlijk is web 2.0 inmiddels alweer een beetje z'n hype voorbij, zou je zeggen. In het culturele werkveld hebben we inmiddels allemaal wel eens een flitsende presentatie gezien over het fenomeen web 2.0. Ik word er zelf ook soms een beetje moe van. Al dan niet van de flauwe woordspelingen 2.0. Het lijkt soms die trend van een decennium terug, toen iedereen punt-en-el achter alles begon te roepen. Ondanks deze beginnende afkeer tegen web 2.0 presentaties, doen we ons best om af en toe een congres of middag te bezoeken en ahead te blijven.

Maar vorige week bezochten Marije en ik een discussiemiddag van het Muziek Centrum Nederland in de Doelen in Rotterdam. De middag was getiteld Nieuwe muziek in Nederland. Wat nu? Met nieuwe muziek worden m.n. nieuwe composities bedoeld, zoals uitgevoerd door moderne ensembles en 'klassieke' musici.

"De opening van de Redsound driedaagse voor gedurfde muziek is aanleiding voor een informele discussie over de toekomst van nieuwe muziek in Nederland. De Doelen en Muziek Centrum Nederland nodigen alle ensembles, podia, componisten, musici, en betrokken organisaties uit om aan de discussie deel te nemen. "

In tegenstelling tot de meeste culturele organisaties waren de aanwezige partijen in het geheel niet bezig met web 2.0. Natuurlijk is al die digitale hipheid van cultuurnerds nooit in in een keer in een subcultuur te plaatsen. Maar we vonden het wel zinvol om tijdens de discussieronde ons woordje te doen voor inmenging van het publiek en nieuwe media.


"Het gaat slecht met de nieuwe muziek", zei men. De oplossing werd gezien in samenwerking tussen de instellingen, en het belang van overleg. Maar niet in het publiek. Er gingen weinig stemmen door de zaal over de input van publiek en de mogelijke rol van nieuwe media hierin. En dat terwijl RedSound, een van de betrokken partijen, aansluitend een festival presenteert waar artiesten experimenteren met html meets Beethoven!

De discussiemiddag wees ons erop dat web 2.0 voor heel veel culturele instellingen nog helemaal niet vanzelfsprekend is, en dat spokespersons voor het gebruik van nieuwe media in de cultuursector nog altijd wenselijk zijn! Ook Joost Heijthuijsen van ZXZW, deelde als een van de aanwezigen in de zaal dit standpunt en startte onlangs met collega's het blog KicksforFree. "A blog about cultural business. It is about social media, new business models and strategies and technical innovation in the cultural scene."

Bron afbeelding 1: http://www.project10x.com/images/Web2or3.jpg
Bron afbeelding 2: http://www.redsoundrotterdam.nl/index.php/home
Bronnen afbeelding 3: http://www.redsoundrotterdam.nl/./index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=17
Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten