vrijdag 17 april 2009
Stand van zaken
Dat is de datum, dan moet de scriptie bij de examencommissie liggen. Waar staan we op dit moment in het proces en wat moet er nog gebeuren?
We:
- zijn gestopt met het zoeken naar nieuwe contactpersonen.
- zijn gestopt met het informatie zoeken om onze deelvragen te beantwoorden.
- zijn gestopt met onze nationale muzikaal erfgoed tour.
- hebben een inhoudsopgave voor onze scriptie gemaakt.
- hebben de deelvragen op een rijtje gezet en de antwoorden met steek woorden ingevuld.
- hebben een planning.
- moeten een afspraak met onze afstudeer begeleidster maken om te kijken of we niets zijn vergeten.
- zijn voortaan weer dagelijks te vinden op de tweede verdieping van de Reinwardt.
- zijn verdoemd tot het kijken naar de zon vanachter een raam.
- gaan schrijven, schrijven, schrijven.
- gaan minstens voor een 8, met minder nemen we geen genoegen!
Interpretatie van de poster als informatiedrager
Een kleine opzet voor de interpretatie van museologisch schema van het object als informatiedrager. Klik om in te zoomen.
1. Paradiso produceert concerten, waaruit onder andere de posters en programmalijsten voortkomen.
2. De posters worden door het verstrijken van de tijd in combinatie met een maatschappelijke waarde tot erfgoedvoorwerpen. Archief Paradiso ziet hierin boeiend muzikaal erfgoed en stimuleert de musealisering van dit erfgoed in samenwerking met het IISG. Er wordt een museologische waarde en context toegekend aan de posters. Ze worden online ontsloten.
3. Bezoekers van deze (toekomstige) site voegen hun persoonlijke herinnering aan Paradiso aan de context van de posters en lijsten toe. (Al dan niet letterlijk, door het toevoegen van verhalen en foto's.) De posters en lijsten ontvangen een nieuwe, persoonlijke, subjectieve context. Het worden 'conceptual objects'.
4. Het uiteindelijke 'conceptual object' is onze ogen een subjectieve/persoonlijke geschiedenis van Paradiso, een begin van het in beeld brengen van de muzikale mythe van Paradiso.
Interpretatie van de poster als informatiedrager
Verslagje terugkomdag!
Ruben Smit begon met een korte introductie over de inhoud van de dag en wat zakelijke mededelingen. "Het programma is omgegooid maar hier is het nieuwe programma" (die daarvoor al in twee andere versies naar ons verstuurd is).
Peter van Mensch volgende Ruben op met een praatje over: het nut van onze studie, ja de afgelopen 4 jaar hebben nut gehad en over de meerwaarde van zijn modellen. Het liefst zou ik jullie hier al zijn 60 modellen laten zien (scheelt 4 jaar collegegeld en vele studieuren) maar helaas weet ik niet hoe een powerpoint op de blog gezet moet worden en of dit ethisch is, is ook maar de vraag. Om er in te komen, hier een paar basis modellen over functies en opbouw van een culturele instelling (Berit zal jullie verblijden met nog veeeel meer mooie modellen):
Voor de student die de 60 modellen niet meer uit hun hoofd kent, of weet toe te passen worden opfriscursussen verzorgd. Voor ons zijn ze vooral handig bij de deelvraag: Wat is de meerwaarde van (dit) muzikaal erfgoed?
De poster die in de voorgaande blogpost terug te vinden is, hebben we gemaakt voor de twee bijeenkomsten met medestudenten.
De eerste was met gelijkgestemden: projecten die in het zelfde straatje pasten. Wij zaten bij de informatieverzorgers/archivarissen. Iedereen kreeg de kans om zijn project te presenteren aan de hand van de poster en 3 minuten tekst. Je kon de rest van de groep vragen voorleggen waar je tegen aan liep en een succes verhaal delen. Ons grootste probleem is dat we draagvlak binnen de organisatie moeten creƫren... Tip: hier zouden we boeken over kunnen lezen. Oke, dat doen we binnen de 48 dagen die we nog hebben - de weekenden en de tijd die nog over is.
Tips die wij weggaven: maak je onderzoek inzichtelijk, ga naar buiten: praat met professionals, ga naar conferenties, maak visitekaartjes. Kortom: Doe het zoals wij het doen, vooral als je samenwerkt :)
De tweede bijeenkomst was een korte herhaling van de eerste, alleen zaten we hier bij 'ongelijkgestemden'. Nou ja, de mensen die een ander type onderwerp hebben gekozen. We zijn de tweede keer alleen toegekomen aan uitleg over ons project. We eindigde de bijeenkomst met een korte uitleg over wat ons te wachten staat bij de scriptiepresentatie en -verdediging.
Foto: Elsbeth Etty, bron: http://www.4en5mei.nl/mmbase/images/202390/Foto_van_Elsbeth_Etty_in_Buitenhof_.jpg
Hierna stonden bier en wijn voor ons klaar. Helaas waren we allebei ziek, dus het was sinaasappelsap dat de klok sloeg. Na dit avondmaal (jaah jammie jammie ananas :)) konden we debatteren met Elsbeth Etty over het onderwerp Identiteit. Zij was onder andere van mening dat een erfgoedprofessional de geschiedenis niet hoort te romantiseren.
Over Paradiso zei Elsbeth ongeveer het volgende: "Paradiso heeft een eigen mythe en spreekt tot de verbeelding van veel mensen. Voor iedereen is dit dus anders. Wie opgroeit in de provincie heeft een ander beeld van Paradiso dan iemand, die op het Barleaus Gymnasium aan de overkant les krijgt en zijn diploma krijgt uitgereikt in Paradiso. Romantiseren van de geschiedenis is in dat geval onvermijdelijk en bovendien interessant. Tegelijkertijd moet je bewaken dat je het niet mooier doet lijken dan het was!"
(Berit vond het grappig dat dit voorbeeld werd gebruikt, als ex-Barleaan met (inderdaad) een diploma uit de grote zaal van Paradiso.)
...Foto's volgen!
Verslagje terugkomdag!
woensdag 15 april 2009
16 april terugkomdag Reinwardt
Donderdag 16 april van 13.00 tot 21.30 is de terugkomdag voor de afstudeerders Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie. Als voorbereiding werd ons gevraagd om een poster te maken een beeld en woord over ons project. Dit is het resultaat.
Ook moeten we onze medestudenten twee tips meegeven die het afstudeerproces helpen te bevorderen. Natuurlijk zal het inzichtelijk maken van het werk proces (deze blog) hier bijhoren!
16 april terugkomdag Reinwardt