dinsdag 31 maart 2009
Web 3.0
Wat is Web 3.0
De introductie van het semantische web. Het web gaat de inhoud van websites gaat steeds beter 'begrijpen'. Dankzij technische ontwikkelingen kan het web steeds meer voor de gebruiker gaan denken. Verschillende typen data worden met elkaar gecombineerd waardoor het web in staat is om de gebruiker relevante suggesties en adviezen aan te bieden. Het web vervult hiermee een betekenisvolle rol voor de gebruiker.
Verschillen met Web 2.0
De manier waarop Web 3.0 aan het ontstaan is, vertoont een groot verschil met dat van Web 2.0. Waar Web 2.0 veel meer vanuit de gebruiker werd gestimuleerd, wordt Web 3.0 veel meer neergezet door de internetexpert. Bij Web 2.0 wilde de gebruiker graag veel meer te vertellen hebben op het internet. Bij Web 3.0 is het nog maar de vraag of gebruikers het prettig vinden dat het web alles over je weet en daardoor betekenisvol voor je kan zijn. Privacy speelt hierbij een grote rol. Zijn mensen bereid om machines voor ze te laten beslissen? Kunnen gebruikers van het web het waarderen dat er relevante suggesties worden gegeven op basis van privacy gevoelige informatie? Dat is dus nog maar de vraag... (Al is dit al bijhoorlijk merkbaar door het steeds vaker opduikende Google ads...)
Het succes van Web 3.0 is dus enigszins afhankelijk van de manier waarop de gebruikers op deze ontwikkelingen gaan reageren.
Wij zullen met ons onderzoek niet verder ingaan op web 3.0 omdat dit een studie op zich is. Wij trekken hier onze grens, met name omdat web 2.0 juist gaat over de input van gebruikers, wat één van onze doelstellingen is. Hoewel semantische databases wel heel interessant kunnen zijn voor het archief...
Freelance-overeenkomsten en Creative Commons
Clausule t.b.v. BY/NC-licentie (commercieel en niet-commercieel gebruik door opdrachtgever is toegestaan, derden mogen het werk alleen voor niet-commerciële doeleinden gebruiken)
Het contract wat hierbij hoort is:
«Naam freelancer» behoudt zich alle auteursrechten voor op het werk.
«Naam freelancer» staat elke openbaarmaking of verveelvoudiging van het werk door of vanwege Paradiso toe, op voorwaarde van vermelding van zijn/haar naam.
«Naam freelancer» staat Paradiso toe aan derden sublicenties te verlenen voor verdere openbaarmaking of verveelvoudiging voor niet-commerciële doeleinden. In bedoelde sublicenties verbindtParadiso licentienemers bij iedere openbaarmaking dan wel verveelvoudiging tot vermelding van de naam van «naam freelancer». In het bijzonder staat «Naam freelancer» toe, dat Paradiso het werk aan derden onder de voorwaarden van een Creative Commons Naamsvermelding NietCommercieel Licentie beschikbaar maakt.
Freelance-overeenkomsten en Creative Commons
Toegang tot de bron: het auteursrecht en internet, Prof.mr. P.B. Hugenholtz (08-2008)
Het auteursrecht is bedoeld om bij te dragen aan creatieve productie, door het mogelijk te maken inkomsten te verwerven uit exclusiviteit. Maar...
worden belangrijker dan geld verdienen en
bieden hun werken aan als open content (of
als het gaat om computersoftware als open
source), dat wil zeggen als werken waarvan
een ieder onder zekere voorwaarden gratis
gebruik mag maken."
Over de toekomst zegt Hugenholtz onder andere:
"Door het auteursrecht
te vervangen door een vergoedingsrecht, blijft
van het recht niet veel meer over dan een
belasting. Dat lijkt voor de maatschappelijke
legitimatie van het auteursrecht geen goede
zaak. Bovendien: de bestaande internationale
verdragen en Europese richtlijnen laten
legalisering van file sharing waarschijnlijk
niet toe."
Ook trekt het artikel een vergelijkbare conclusie als wij eerder in dit blog deden. Er is een waarschijnlijke toekomst waarin gebruikers via hun ' internet' provider een abonnement betalen:
"Iedereen blij: de internetgebruikers,
die tegen een kleine extra vergoeding onbeperkt
mogen down- en uploaden; de auteurs
en rechthebbenden, die eindelijk betaald
krijgen; de rechterlijke macht, die niet langer
met lastige handhavingsproblemen belast
wordt; en de auteur van deze bijdrage, die
het auteursrecht even belangrijk vindt als de
informatievrijheid."
Bron: http://www.ivir.nl/Publicaties/hugenholtz/AA_jul_aug_2008_Toegang_tot_de_bron_het_auteursrecht_en_het_internet.pdf
De virtuele cultuurbezoeker
Wie zijn het?
Vooral tieners en twintigers.
Doelen voor cultureel internet gebruik:
- Informatie: zoeken, verzamelen en verspreiden.
- Communicatie, community en creatie: online informatie uitwisselen over cultuur en zelf informatie toevoegen.
- Ontspanning en ontplooiing: online beluisteren/bezichtigen of downloaden van cultuur.
- Bestelling en betaling: online bestellen, reserveren of (ver)kopen van cultuur.
De opkomst van het internet heeft een verschuiving in het medialandschap met zich meegebracht. Hoewel het in 2005 nog een klein percentage is van gebruik het Internet is als enige gebruikte mediabron aan het stijgen.
De virtuele cultuurbezoeker
maandag 30 maart 2009
Plakboeken
Plakboeken
80's punkers The Ex archiveren ook
80's punkers The Ex archiveren ook
INSTITUTUTUTUUUTIONALISEREN
Het is blijkbaar iets waar niet veel archieven zich druk over maken.
Althans... niet met het mooie woord I-N-S-T-I-T-U-T-I-O-N-A-L-I-S-E-R-E-N.
Dat blijkt wel uit Google zoekopdracht: archief + institutionaliseren! Wij zijn het meest relevante resultaat...
INSTITUTUTUTUUUTIONALISEREN
Deelvraag Auteursrecht
Op alle content die we tot nu toe hebben geïnventariseerd hebben zit auteursrecht. Zoals Berit vorige week al blogde is geen enkele partij op dit moment tevreden over de auteursrecht situatie, wat is de situatie op dit moment?
- De posters: de ontwerpers hebben deze gemaakt in opdracht maar niet in loondienst. Zij hebben alle rechten op de posters.
- Audio(visueel) materiaal van de professional: deze opnames kunnen gemaakt zijn door organisaties zoals 3voor12 of fabchannel. Hiervoor zijn contracten afgesloten met de managers van de bands en daarin staan veel beperkingen vastgelegd. Dit materiaal is in de eerste instantie niet bruikbaar omdat de rechten bij de artiesten liggen.
- Audio(visueel) materiaal van de amateur: deze opnames hadden in de eerste instantie niet gemaakt mogen worden en het is dus illegaal.
- Reviews in kranten en tijdschriften off- en online: deze teksten zijn geschreven door journalisten, zij zijn de maker, creeeren iets, hier zit ook auteursrecht op. Het auteursrecht kan liggen bij de maker of de publiceerder. Het ligt eraan of het in loondienst of freelance opdracht is gemaakt.
Hoe kunnen deze problemen ten behoeven van de ontsluiting omzeild of opgelost worden? Het komt erop neer dat hier over en weer afspraken voor gemaakt moeten worden. Alles moet doorsproken worden en vastgelegd! Wat wil je ermee, wat ga je ermee doen, hoe biedt je het aan.
- creative commons: sommige makers of rechthebbenden kiezen ervoor dat hun rechten onder de creative commons vallen. Dit kan betekenen dat de objecten hergebruikt kunnen worden als het niet voor commerciële doelstellingen is.
- Contracten: met de ontwerpers van de Paradiso posters zal in de toekomst andere contracten opgesteld moeten worden. In deze contracten zal een punt archief doeleinde moeten komen. Zo staat zwart op wit wat wij willen en dat dit niet ten behoeven van commerciële doeleinde is. Het mooiste zou zijn dat wij alle rechten zouden krijgen maar met hun waarde rekening zullen houden. De creative commons zouden hiervoor ook een uitkomst zijn.
- Embedding, content van Youtube en Flickr kan je embedden op je website zonder hier problemen mee te krijgen.
- Opzoeken, een tijdrovende oplossing is elke maker opzoeken om te vragen of je de dingen die je wilt doen met de objecten mag doen en hier afspraken over maken zwart op wit.
Deelvraag Auteursrecht
Informeel ordenen
Informeel ordenen
Institutionaliseren / We love chaos
Institutionaliseren. Dat is dus: iets formeel ordenen.
Ordenen, dat haalt de chaos uit het geheel. Het wordt gerangschikt, of geregeld. Dat kan de charme van chaos teniet doen. Het kan er saaier van worden. Aan de andere kant brengt het vaak voordelen met zich mee. Losse objecten zijn beter terug te vinden, en het overzicht is duidelijker. Iemand die niet thuis is in de chaos, kan door ordening nieuwe mogelijkheden ontdekken. Bovendien kan het proces van ordening op zich nieuwe initatieven oproepen. Zo kan het opruimen van je huis leiden tot het herontdekken van oude spullen, waar je weer iets mee gaat doen.
Maar is het wel verstandig om het archief van Paradiso te institutionaliseren? Misschien verdwijnt dan wel de charme van de geschiedenis. Misschien hoort een (pop)muziekcultuur helemaal niet formeel te zijn. Want chaos, dat hoort ook een beetje bij creativiteit. Toch?
Institutionaliseren / We love chaos
Maandagmorgen, nieuwe deelvragen
Maandagmorgen, nieuwe deelvragen