Al eerder in dit blog gaf ik aan waarom posters een geschikte kerncollectie zijn. Dan nog zal de vraag rijzen: Waarom is muziek niet de kerncollectie? Het gaat immers om een historisch perspectief op concerten in Paradiso. Onze belangrijkste argumenten op een rij:
- Er bestaat geen samenhangende collectie concertopnamen van jaren '60 tot nu van concerten in Paradiso. Er is dus geen uitgangspunt!
- Er zijn duizende auteurs en honderden platenmaatschappijen gemoeid met de rechten op geluidsfragmenten. Het is voorlopig onrealistisch veel werk, laten we zeggen: onmogelijk, om opnamen te verzamelen en te cleanen van auteursrecht. Naar verhouding zijn er voor posters en flyers veel minder ontwerpers. Ook staan ontwerpers vaak moedwilliger ten opzichte van het (her)gebruik van hun werk. Hun inkomstenbronnen zijn minder afhankelijk van reproductie van eenzelfde werk.
- Uit het voorbeeld van FABCHANNEL, dat onlangs over de kop ging, blijkt een stabiele bedrijfsvoering van een dergelijk project rond muziek/video zeer lastig te zijn.
- Doelstellingen zouden te veel gaan overlappen met giganten als YouTube, waar rechthebbenden van de muziekfragmenten meer winst uit kunnen halen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten