donderdag 12 maart 2009

Historische muziek in opmars?



"Was de zogenaamde back-catalogue van de grote platenmaatschappeijen (de afdeling oude opnamen) altijd een ondergeschoven kindje, tegenwoordig bestaat de helft van alle uitgegeven muziek uit historisch materiaal." aldus een journalist van de Pers (9 maart 2009)17.

Tjerk Lammers, hoofdredacteur van muziekblad Revolver: "Goede popmuziek uit vroeger tijden is een speerpunt voor de uitgeverijen geworden. Revolver zal daar zeker van profiteren. Je tienerjaren bepalen voor altijd je smaak, dat is een sociologisch gegeven. Zolang mensen zich die tijd willen herinneren, zullen ze naar muziek uit die tijd op zoek blijven. En blijven wij er over schrijven." (in hetzelfde artikel van de Pers)

Hersenspinsels naar aanleiding van het artikel:
  • Is er publiek dat naast de historische muziek uit hun tienerjaren geinteresseerd is dieper in te gaan op deze periode? Zullen zij hieraan actief bijdragen? Projecten als top2000 verhalenarchief zijn enigszins succesvol. Wellicht is het een idee om met deze mensen eens te bellen/mailen over hun doelstellingen en het succes van het project.

  • Wordt het juist steeds moeilijker om historisch materiaal te ontsluiten vanwege de steeds grotere aandacht die dit volgens het artikel krijgt, juist omdat er geld mee te behalen valt?Of is dit juist een voordeel voor een project als ArchiefParadiso?

Share/Bookmark

1 opmerking:

  1. Wel eens gedacht aan koppelen van die verhalen aan community art-projecten, verhalen uit de directe leefomgeving, "breng je rockverleden in kaart," een "map of rock" bestaande uit een kaart met je eigen rockverhalen, waarop men kan inzoomen (bijvoorbeeld legendarisch concert in Blokker, de locatie van die ene bekende platenzaak, de suite waarin X verbleef en waar ik de kamerjongen was etc) en andere gezichten meteen kan zien, hun verhalen lezen etc. Het is een fenomeen immers, dat niet meer zo gemakkelijk kan worden benaderd als zijnde een homogene groep met min of meer dezelfde kenmerken en kan derhalve moeilijk worden geactiveerd. Doro het aan de leefomgeving te koppelen door gelijksoortige projecten als boven genoemd, en dat vervolgens weer koppelen aan sociale netwerken als hyves, zou je een gigantisch bereik kunnen krijgen, al dan nei top lokaal niveau voortgeduwd/voortgezet in allerlei (culturele) initiatieven.

    Vriendelijke groeten, Renk van Oyen (Impresariaat Oude Muziek Brabant / freelance evenementenmaker)

    www.oudemuziekbrabant.nl
    info@oudemuziekbrabant.nl

    BeantwoordenVerwijderen