woensdag 4 maart 2009

Troebel vs helder












Ik vat het idee hier heel summier samen, waardoor ik niet zeker ben of de boodschap helder over komt... Maar na het lezen van een artikel over helder schrijven kan ik twee tips destilleren.

Hoe gebruik ik titels beter? (in bijv. rapporten)
Het artikel probeert duidelijk te maken waarom titels die duidelijkheid plegen te scheppen vaak juist een aanpak afdwingen die onduidelijkheid schept voor de lezer. Het gaat om titels als Analyse, Conclusies, Aanbevelingen, etc. (Die standaard in het hoger onderwijs worden gebruikt)

Door verschillende behandelde onderwerpen te verdelen over deze hokjes, wordt het denkproces voor de lezer uiteengerukt. Hierdoor wordt de tekst vaak minder boeiend en slecht te begrijpen.

Een goede oplossing hiervoor is analyses gewoon op subonderwerp aan de lezer te overhandigen!

Hoe maak ik een zinvolle opsomming? (om een boodschap duidelijk te maken)
De valkuil van opsommingen is als volgt: Men denkt dat een opsomming alleen voldoende is. Vaak wordt de relatie tussen de punten niet aangegeven, en daarmee ook niet het inzicht wat er uit voort is gekomen.

Door de essentie van de opgesomde punten te noemen, op een simpele en duidelijke manier, komt vaak naar voren dat een aantal punten dezelfde boodschap dragen. (Bijvoorbeeld dat het doelgroepbeleid beter afgestemd moet worden, of dat de organisatie te traag is.) 

Om een boodschap helder over te brengen moet de essentie naar voren worden gebracht, en gelijkgeaarde punten worden samengevoegd.

Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten