zondag 1 maart 2009

Muzikaal erfgoed Handboek

Tijdens het zoeken naar instellingen die zich bezighouden met Muzikaal erfgoed kwam ik op de website van Resonant

Resonant (Centrum voor Vlaams Muzikaal Erfgoed) is opgericht met als doel het muzikaal erfgoed van Vlaanderen (van de middeleeuwen tot heden) te lokaliseren, conserveren, inventariseren, ontsluiten en creatief te valoriseren voor een zo ruim mogelijk publiek. Resonant doet hiervoor beroep op de kennis van gespecialiseerde instellingen en treedt op als coördinator tussen de verscheidene instituten, overheden, concertverenigingen, musici en andere geïnteresseerden, die actief bezig zijn met het Vlaams muzikaal erfgoed.


Op dit moment zijn zij ons grote voorbeeld. Zij zijn namelijk bezig met het schrijven van een handboek voor Muzikaal erfgoed. Dit handboek richt zich op:

Wat muzikaal erfgoed is, waar zich bevindt het, hoe het te vinden en beheren is, wat je er mee kan (en mag) doen en hoe de overheid en de gemeenschap met dit erfgoed om gaat.


Dit handboek is nu nog in ontwikkeling en wordt gepubliceerd in het najaar van 2009 als wij klaar zijn met ons onderzoek. Des al niet te min kunnen wij wel gebruik maken van al hun kennis omdat zij wel bijna klaar zijn met de afronding. Het alles mooiste is dat op Dinsdag 7 april een studienamiddag/presentatie van de best practices uit Nederland en Vlaanderen is. Hier zullen wij dan ook bij aanwezig zijn. Verder staat een opzet van het handboek online, hierin staat welke onderwerpen behandeld gaan worden en wie voor deze inhoud verantwoordelijk is. Dit maakt het heel makkelijk voor ons om contact met hen op te nemen.

Willen wij meer weten over het maatschappelijk nut van muzikaal erfgoed dan moeten wij contact zoeken met Peter van Mensch, onze museologie docent van de Reinwardt academie.

Experts van typologie van de erfgoedbronnen zijn Frits Zwart (Nederlands Muziek Instituut, Den Haag), Véronique Verspeurt (Matrix, Leuven), Eerde Hovinga (Instituut voor Beeld en Geluid, Hilversum), Karel Moens (Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, Antwerpen) en Karel Moens (Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, Antwerpen)

Willen wij meer weten over: de zorg voor (muzikaal) erfgoed in Vlaanderen en zijn wettelijk kader dan moeten wij Rob Belemans (Faro, Brussel) hebben. Voor de zorg voor het (muzikaal) erfgoed in Nederland is dit Cees Haegeman (Erfgoed Nederland, Amsterdam). Voor typologie en overzicht van de bewaarplaatsen in Vlaanderen is dit Klaas Jaap van der Meijden (Resonant). Voor typologie, overzicht van de bewaarplaatsen en Ontsluiting in Nederland is dit Ellen Kempers (Nederlands Muziek Instituut)


Eigenlijk is het wel fijn dat het boek nog niet uit is omdat anders ons onderzoek wel (misschien te?) makkelijk was geworden. Nu moeten we zelf nog op zoek naar de kennis en dit ombuigen tot een beleid voor Paradiso. Vanaf nu zullen we de opzet van deze bijbel verder als uitgangspunt voor ons onderzoek gebruiken.




Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten