dinsdag 3 maart 2009

Criteria archief, Clear writing, selectie

Criteria aan het archief
Een nieuwe pagina op de wiki is weer geboren! Wat zijn de criteria voor een archief voor Paradiso? Wat in mij opkwam bij het maken van de pagina heb ik alvast online gezet. Het is de bedoeling om een lijst samen te stellen waaraan we een aantal concepten, die o.a. uit de brainstorm naar voren gaan komen, aan willen toetsen.

Draagvlak
Een van de criteria die erg belangrijk zijn voor het slagen van een archief is het draagvlak binnen Paradiso. We moeten helder zien te formuleren wat voor hen het nut is van een archief, op verzoek heb ik door Brian Hickey (human logistics advisor) een serie interessante artikelen toegestuurd gekregen: "Think your way to clear writing" door Barbara Minto.

Selectie van objecten
Een eis of wens, daar ben ik nog niet geheel uit, aan het archief is ook dat er voor objecten selectiecriteria bestaan. Hiervoor wil ik in ieder geval de categorieƫn van het Deltaplan cultuurbehoud (pdf) toepasbaar maken op het erfgoed van Paradiso.
Ook het volgende boek uit de Reinwardt bibliotheek zou nuttig kunnen zijn om verder te komen in het formuleren van criteria van het archief, maar is helaas uitgeleend:
  • Elementen voor een beleidsplan van een museum (1999) Amsterdam,Samenstelling tekst Steph Scholten, een uitgave van Stichting Landelijk Contact van Museumconsulenten.
Afbeelding: Hoe creƫer je draagvlak binnen een organisatie?

Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten