donderdag 5 maart 2009

Zwitter, zwitter...

Tijdens het voortdurend in het oog houden van web 2.0 toepassingen en digitale trends in de erfgoedsector, konden we natuurlijk niet om Twitter heen. Gezien als een bejaardenfunctie, marketingtool, of nieuwste trend: de meningen erover lopen nogal uiteen.
Het concept
Stuur berichten als een soort sms-en naar je gehele twitternetwerk. Iedereen kan zich abboneren op jouw 'twitterfeed'. Ook bedrijven en instellingen maken er gebruik van. Het is ook bruikbaar (zoals bijna alles) op je mobiel.

" Ik ben net naar de wc geweest en nu ga ik boodschappen doen"
We willen in ieder geval eens in eerste persoon ervaren hoe het is om Twitter te gebruiken, dus heb ik zojuist braaf een account aangemaakt. Het eerste wat me opvalt is dat de meeste mensen vooral over boterhammen met kaas en de rest van hun persoonlijke leven twitteren. Er zitten ook wel wat informatieve berichten tussen, maar het is duidelijk dat de tool vooral nuttig is om te zien, waar men zich mee bezig houdt.

Experiment

Nu heb ik bij wijze van experiment op deze pagina een rss-feed toegevoegd van alle Twitterberichten over Paradiso, waaruit in ieder geval al blijkt dat dagelijks een hoop mensen zich met het podium bezig houden. Ook heb ik de rss van ons blog toegevoegd aan Twitter, maar zelf kan ik deze voorlopig nog niet ontdekken. Wie weet helpt het in ieder geval, om interessante twitterkanalen te gaan volgen, aangezien dit kanaal nog wel eens leuke contacten kan opleveren, zoals in het voorbeeld van de bieb van het Vredespaleis, dat het JP Gettymuseum besluit te volgen:

"J.Paul Getty Museum: Gegroet, Bibliotheek van het Vredespaleis, bedankt voor het volgen van onze berichten, verheugd om een Haagse rechtenbibliotheek in onze kudde aan te treffen : ) De Poken lijkt ’n heel leuk project, zijn er ook andere bibliotheken mee bezig? We spreken elkaar.’" - Alice de Jong, bron: Informatieprofessional.nl


Afbeelding bronnen: http://www.medicalfacts.nl/wp-content/uploads/2008/12/boterham_kaas.jpg en http://themeaningofweb.com/wp-content/uploads/2008/12/logo-twitter-logo.jpg


Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten