dinsdag 3 februari 2009

Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren

Na het lezen van het boek: “Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003” ben ik achter het bestaan van een aantal interessante projecten gekomen die draaien om het vastleggen van immaterieel erfgoed.

• "beste tjallie" van jan boon
• "bruxelles nous appartient/Brussel behoort ons toe (BNA/BBOT)"
• "nine(9)"
• "levensverhalen"
• "kumpulan"
• "progress Datawolken"
• "xpats"

Deze projecten ga ik kort onderzoeken. Wat is het doel, wat te verzamelen en hoe doen ze dit.

Het boek zelf gaf geen antwoorden op hoe je immaterieel erfgoed kan verzamelen maar vooral voorbeelden van projecten die zich hier op richten. Ik wil weten wat Imagine IC (innitiatief nemers van het boek) zelf doet aan het verzamelen van immaterieel erfgoed en hoe zij dit doen. Daarnaast ga ik ook nog kijken wat het Moluks historisch museum en het nationaal archief verzameld.

Marije
Share/Bookmark

1 opmerking:

  1. vet, nu kan ik precies zien waar je (jullie!) zo druk mee bezig zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen