maandag 2 februari 2009

Marije's eerste deelvraag

Vandaag zijn we begonnen met afstuderen. Om het proces inzichtelijk te maken voor onszelf maar ook docenten, mede studenten, belanghebbende en belangstellende hebben we deze Blog aangemaakt. Feedback is altijd welkom dus reageer erop los! Daarnaast hebben we ook een wiki aangemaakt voor de grote lappen (informatieve) tekst.


De eerste deelvraag waar ik aan ga werken is:
Hoe kan informatie verzameld worden over muzikaal erfgoed?
"


Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal ik de websites van verschillende Nederlandse poppodia (031, melkweg, vera, tivoli, ekko, etc) bekijken om inventariseren of zij hier informatie op ontsluiten. Als ik de iventarisatie van de Nederlandse sites snel heb gemaakt en tijd over heb zal ik ook mijn blik verbreden naar het buitenland. Als blijkt dat een van deze instellingen veel doet aan het verzamelen en publiceren van informatie rond concerten zal ik contact met ze opnemen om meer over hun aanpak te weten te komen.

Daarnaast zal ik ook de volgende websites van andere instellingen bekijken: beeld en geluid, 3voor12, amsterdam oost, lastfm, fabchannel, sziget, podium info, wikipedia, popinstituut. Als iemand een andere geniale website kent waar bezoekers zelf informatie op kunnen toevoegen of die zelf een grote collectie online publiceren hoor ik dit graag!

Naast de websites zal ik contact opnemen met o.a. de volgende instanties om dieper in te gaan op het verzamelen van interne en externe objecten.
- imagine ic
- 3voor12
- poppodium o13
- popinstituut
- beeld en geluid
- ??? moet nog verder onderzoek doen welke interresant zijn om contact op te nemen


Als laatst heb ik nog een literatuurlijst liggen die ik door ga werken:
- Multimedia platform fan, B. Schipper, Artikel verschenen in: Muziekwereld. 89(2008)
- De virtuele cultuurbezoeker : publieke belangstelling voor cultuurwebsites, J. de Haan, A. Adolfsen, 2008
- Erfgoed en digitalisering : winst voor instellingen en publiek, I. Koppejan, Artikel verschenen in: MMNieuws. 10(2008)3(.10-11)
- Immaterieel erfgoed : een levendige omgang met het verleden, A. van der Zeijden, 2006
- Moeilijk om te verzamelen? : immaterieel cultureel erfgoed en musea, M. Jacobs, Artikel verschenen in: Museumpeil. (2005)23(voorjaar.29-32)
- Volkscultuur als immaterieel erfgoed : folklore tussen vermaak en betekenistoekenning, A. van der Zeijden, Artikel verschenen in: Vrijetijdstudies. 23(2005)1(.9-18))
- UNESCO & werelderfgoed : wat wel, wat niet, L. van der Zee, Artikel verschenen in: UNESCO Nieuws. (2004)3(.5-6)
- Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed,
samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003
- .....
Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten