maandag 2 februari 2009

Methodologie

Onderzoek vanuit Paradiso

Hoe kan informatie verzameld worden over immaterieel erfgoed?
- Interviews en gesprekken met deskundigen in muzikaal immaterieel erfgoed:
o Opzetten van het Interview gebruik maken van het boek methoden en technieken
o Gesprekken met/rondkijken bij:
• Poppodium 013
• 3 voor 12
• Last.fm (email)
• Paradiso
• Fabchannel
• Kijken naar andere immateriële erfgoed sectoren zoals bv oerol /theater?
o Uitwerking van interview uitkomsten in schema’s. Wat zijn goede punten, wat zijn slechte punten.
- Als bezoeker gaan kijken naar het werkveld
o Te bekijken voorbeelden:
• www.3voor12.nl
• www.last.fm
• www.013.nl
• www.podiuminfo.nl
• buitenlandse sites?
• Fysieke voorbeelden?
o Een schema van plus en minpunten maken om te kunnen bepalen of zij goed bezig zijn met de ontsluiting van informatie voor hun bezoekers.
- Literatuur onderzoek
o Multimedia platform fan, B. Schipper, Artikel verschenen in: Muziekwereld. 89(2008) De virtuele cultuurbezoeker : publieke belangstelling voor cultuurwebsites, J. de Haan, A. Adolfsen, 2008
o Erfgoed en digitalisering : winst voor instellingen en publiek, I. Koppejan, Artikel verschenen in: MMNieuws. 10(2008)3(.10-11)
o Immaterieel erfgoed : een levendige omgang met het verleden, A. van der Zeijden, 2006
o Moeilijk om te verzamelen? : immaterieel cultureel erfgoed en musea, M. Jacobs, Artikel verschenen in: Museumpeil. (2005)23(voorjaar.29-32)
o Volkscultuur als immaterieel erfgoed : folklore tussen vermaak en betekenistoekenning, A. van der Zeijden, Artikel verschenen in: Vrijetijdstudies. 23(2005)1(.9-18))
o UNESCO & werelderfgoed : wat wel, wat niet, L. van der Zee, Artikel verschenen in: UNESCO Nieuws. (2004)3(.5-6)
o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003

Aan welke criteria moet het verzamel en presentatiebeleid voor een podium voldoen? (wat wel/wat niet?)
- gesprek met paradiso om te kijken wat de eisen, wensen en doelen vanuit hun zijn.
- Bepalen verschillende mogelijke informatieprocedures, o.a. Spectrum Knowledge.
- Omschrijven en definiëren identiteit doelgroep(en) om het beleid op hun aan te passen.
- Bestuderen en beoordelen verzamel- en presentatiebeleid van verschillende instanties welke instanties?
- Bestuderen organisatiestructuren en beleidsplannen van muziekpodia (of eventueel afstudeerplek)
- Bestuderen subsidievoorwaarden voor immaterieel erfgoed (of eventueel afstudeerplek)
- Maken SWOT-analyse (van wat?)
- Literatuur onderzoek:
o Immaterieel cultureel erfgoed in Nederland : rapportage op basis van interviews met 33 deskundigen, in opdracht van het ministerie van OCW, directie Cultureel Erfgoed, G. Muskens, 2005: http://www.docabureaus.nl/Rapportage%20Immaterieel%20Erfgoed.pdf
o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003
o Hergebruik van cultureel audiovisueel materiaal, P. Swinkels, P.P. Verheggen, E. Elberse
o Advies nr. 436 van de Rijkscommissie voor de archieven inzake het toekomstige beleid met betrekking tot de selectie van archiefbescheiden Rijkscommissie voor de archieven. Corporatieve auteur. Raad voor het cultuurbeheer

In welke vorm(en) kan informatie rond concerten bewaard worden?
- in gesprek met Beeld en geluid
- Literatuur onderzoek:
o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003
o Beelden voor de toekomst : projectplan, Nederlands filmmuseum, http://www.beeldenvoordetoekomst.nl/pdf/beeldenvoordetoekomst_2006.pdf, 2006
o Baten in beeld : uitwerking 'Kengetallen kosten-batenanalyse Beelden voor de toekomst, B. Hof, 2006, http://www.beeldenvoordetoekomst.nl/pdf/Baten%20in%20beeld.pdf
o Duurzame onbestendigheid : de conservering van audiovisuele mediakunst in een veranderend landschap [Packed-rapport], S. Debuysere, 2005
o Conservering en archivering van artistieke audio-visuele creaties op elektronische en digitale dragers in Vlaanderen, I. Vos, 2003, http://www.iak.be/new/iakdownloads/ eindrapport%20ibk-iak%2030%20april%202003.doc
o De zorg voor blijvende beelden : audiovisueel erfgoed gaat online, A. Waardenburg, Artikel verschenen in: Boekman. 20(2008)75(zomer.59-63)
o Cultuur 2.0 : thema, Artikel verschenen in: MMNieuws. 9(2007)6/7(sep.1-29)
o ED3 : Eisen duurzaam digitaal depot : toetsingskader voor de beheersomgeving van blijvend te bewaren digitale informatie : versie 1 , http://www.lopai.nl/pdf/ED3_v1.pdf
o

Implementeren van procedures en tot stand brengen van een verzamelhandleiding voor kleine podia.

Hoe moet worden omgegaan met auteursrecht op de beschikbare informatie?
- Sites over auteursrecht:
o www.auteursrecht.nl
o http://www.bumastemra.nl/nl-NL/
o http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
- literatuur:
o Auteursrechtenomzet 2007 : podia genereren 18 miljoen euro, E. Willemsen, 2008, Artikel verschenen in: BS. (2008)(sep.20)
o 'Ik maak gratis reclame voor de artiesten', E. Stoker, Artikel verschenen in: de Volkskrant. 29-7-2008.
o User-generated content services and copyright, F.J. Cabrera Blazquez, artikel te vinden op: http://www.obs.coe.int/oea_publ/iris/iris_plus/iplus7_2008.pdf.en.
o Toegang tot de bron: het auteursrecht en het internet, P.B. Hugenholtz, Artikel verschenen in: Ars Aequi. (2008)(jul/aug.581-588).
o Online adoratie, B. Schipper, Artikel verschenen in: Muziekwereld. 89(2008)1(.18-20)
o Erfgoedinstelling als digitaal curator, E. Hoorn, Artikel verschenen in: Informatie Professional. 12(2008)03(.26-29)
o Grote digitaliseringsprojecten, K. Holierhoek, rtikel verschenen in: LIRA Bulletin. (2008)26(sep.5-7)
o Halleluja : Buma's aansluitvoorwaarden krijgen zegen van NMa!, L. Guibault, Artikel verschenen in: AMI. 32(2008)4(jul/aug.85-93)
o Pictoright : 'het moet de kunstenaar goed gaan', R. den Boer, Artikel verschenen in: BBK krant. (2008)285(feb.18)
o De kunsthistoricus als ondernemer : een praktische handleiding voor (startende) professionals in de kunst-, cultuur- en erfgoedsector, A. Kroon, J. Kroon, A. Wagtberg Hansen, 2008
o Trends in de podiumkunsten : verslag van het VSCD-congres op 16 september 2002, Schouwburg Amstelveen en Poppodium P, Vereniging van schouwburg- en concertgebouwdirecties, 2003

Op welke wijze kan de informatie worden ontsloten voor het publiek?
- kijken naar wat het publiek wil, klankbord groep
- Literatuur onderzoek:
o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, B. Panhuysen, E. Seriese, M. Tangkau, S. Malko, Imagine IC, 2003
o Cross-over : kunst, media en technologie in Vlaanderen, red. L. Huybrechts, Lannoocampus, BAM, Instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst, 2008
o Erfgoed en digitalisering : winst voor instellingen en publiek, I. Koppejan, Artikel verschenen in: MMNieuws. 10(2008)3(.10-11)
o Bronnen van baten, J. Poort, ... [et al.], http://www.seo.nl/binaries/publicaties/rapporten/2007/2007_52.pdf, 2008
o Conservering en archivering van artistieke audio-visuele creaties op elektronische en digitale dragers in Vlaanderen, I. Vos, 2003, http://www.iak.be/new/iakdownloads/ eindrapport%20ibk-iak%2030%20april%202003.doc
o Virtuele rebellenclub : VPRO's multimediaproject 3voor12, Artikel verschenen in: de Volkskrant. 10-2-2005
o Instabiele media vragen om andere manier ontsluiten en bewaren, Artikel verschenen in: Informatie Professional. 6(2002)1(jan.34-37)

Bestuderen websites, instituten, tentoonstellingen en festivalprojecten met vernieuwende elementen.
- Noorderslag 2007
- Website poppodium 013
- Fabchannel
- Last.fm
- beeld en geluid
- media methic

Zijn er fondsen beschikbaar voor het behoud van muzikaal erfgoed? Zo ja, aan welke criteria moet voldaan worden?
- Kijken welke subsidies Paradiso op dit moment al ontvangt
- onderzoek naar verschillende fondsen
- Bekijken welke criteria stellen de fondsen
- Het grote fondsen boek


Theoretische reflectie op behoud van muzikaal erfgoed

Wie zijn de belanghebbenden voor muzikaal erfgoed?
- doelgroepen muziekaal erfgoed uitzoeken vanuit paradiso, pop instituut
- uitzoeken welke instellingen hebben zich bezighouden met muzikaal erfgoed
- klankbordgroep opzetten met belanghebbende
- literatuur
o Cultuurbeleid in Nederland, 2007, ministerie van OCW
o Grenzeloze kunst, Auteur R.H.A. Plasterk, http://www.minocw.nl/documenten/brief%20BZ%20en%20OCW%20DEFINITIEF%20MR%20versie%204%20september%202008%20(2)ICB.pdf
o De virtuele cultuurbezoeker : publieke belangstelling voor cultuurwebsites, Auteur J. de Haan, A. Adolfsen
o Muziekvereniging De Eendracht : Almelo 1902-2002, Th.G. Wanschers
o popinstituut webstite en gesprekken

literatuur

Is in het verleden eerder muzikaal erfgoed vast gelegd? Zo ja, hoe is dit door het publiek ontvangen?
- veldonderzoek, welke instellingen hebben zich met muzikaal erfgoed beziggehouden en het vastleggen hiervan?
- Hebben ze ook de informatie ontsloten voor het publiek?
- Literatuur:
o Erfgoedinstituut voor muziek : het Nederlands Muziek instituut, Auteur. F. Zwart
o Het geheugen van de geluidsfabriek : de Vlaamse symfonische muziek in de voormalige muziekbibliotheek van de openbare omroep 1930-1960, Auteur met bijdr. van M. Delaere, ... [et al.]
o Roerend muzikaal erfgoed in Vlaanderen ten dode opgeschreven? : Naar de oprichting van een Vlaams muziekhistorisch archief, Auteur K. Steelandt, E. Schreurs
o MMNieuws. 10(2008)4/5(.1-16,21-22,25), Thema : huisvesting, Auteur P. de Nijs,

Wat voor een meerwaarde kan het vastleggen van muzikaal erfgoed bieden voor de maatschappij?
- voortborduren op de vorige deelvraag, welke meerwaarde heeft het toen gebracht?
- In gesprek met Dr. Wim van Zanten, Researcher of music (Indonesia, Malawi) over het belang van het vastleggen van muzikaal erfgoed. Dit word een reflectie op hoe hij het heeft gedaan en wat hij ermee wilde bereiken.
- Literatuur onderzoek:
o Boekman 77, het belang van kunst
o Grenzeloze kunst, Auteur R.H.A. Plasterk, http://www.minocw.nl/documenten/brief%20BZ%20en%20OCW%20DEFINITIEF%20MR%20versie%204%20september%202008%20(2)ICB.pdf
o Muziekdidactiek tussen verleden en toekomst : het primaat van het gevoel, Auteur G. Haverkate

Wat zijn de voor en nadelen van het institutionaliseren van muzikaal erfgoed?
- alle punten die naar voren zijn gekomen in de voorgaande vragen op een rij zetten
- literatuur:
o MMNieuws. 10(2008)4/5(.1-16,21-22,25), Thema : huisvesting, Auteur P. de Nijs,
o De mythe van de maëstro : dirigenten en macht, N. Lebrecht, A.P. Daalder-Neukircher
Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten