dinsdag 24 februari 2009

Question deux de Berit


Vandaag begin ik net als Marije aan de tweede deelvraag:

In welke vorm kan informatie rond concerten bewaard worden (archivering)?

In de scriptieopzet hadden we vermeld dat Marije deze vraag zou doen, maar tijdens het werken merkten we dat ze eigenlijk al een deel van mijn tweede deelvraag had beantwoord, dus hebben we t.b.v. efficientie de vraag geruild.

Archivering heeft natuurlijk wel het stoffigheidsprobleem, maar er zijn vast heel veel leuke inspirerende boeken over geschreven waardoor ik uit deze deelvraag rol met een passie voor archiveren!

Brandgevaar en beestjes

We hebben natuurlijk al een inventarisatie gemaakt van de objecten die zich nu bij instellingen bevinden, en in Paradiso zelf. We weten al dat het verstandiger zal zijn voor Paradiso om haar archief extern op te slaan. Het gebouw is monumentaal en altijd volop in gebruik, dus vatbaar voor ongedierte, hoe klein ook, en risico's als brandschade, waarbij het archief natuurlijk niet op de eerste plaats komt bij een reddingsactie.



Voorlopige literatuur, zoals vermeld in de scriptieopzet

o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, L. van der Linden, e.a., Imagine IC (2003) (Marije heeft deze al gelezen, ik zal haar blog hierover er bij halen)
o
Beelden voor de toekomst : projectplan, Nederlands filmmuseum, (2006)
o Baten in beeld : uitwerking 'Kengetallen kosten-batenanalyse Beelden voor de toekomst, B. Hof, 2006,
http://www.beeldenvoordetoekomst.nl/pdf/Baten%20in%20beeld.pdf
o Duurzame onbestendigheid : de conservering van audiovisuele mediakunst in een veranderend landschap, S. Debuysere (2005)
o
Conservering en archivering van artistieke audio-visuele creaties op elektronische en digitale dragers in Vlaanderen, I. Vos (2003)
o De zorg voor blijvende beelden : audiovisueel erfgoed gaat online, A. Waardenburg, Artikel verschenen in:
Boekman. 20(2008)75
o Cultuur 2.0 : thema, Artikel verschenen in: MMNieuws. 9(2007)6/7(sep.1-29)
o ED3 :
Eisen duurzaam digitaal depot : toetsingskader voor de beheersomgeving van blijvend te bewaren digitale informatie: versie1

Ik denk dat het meerendeel van deze literatuur weinig vertelt over archiveren, en meer over voorbeelden van projecten van het verzamelen van immaterieel erfgoed. Marije concludeerde eerder in dit blog dat, om immaterieel erfgoed te bewaren, het een goede zaak is als er verhalen worden verteld, met behulp van materieel erfgoed.

De vorm die deze objecten hebben, zijn al geinventariseerd en staan hier op de wiki. Dit is aanwezig in Paradiso:

Digitale objecten
Flyers
Posters

Fysieke objecten
Flyers
Posters
Bandfoto's
Festivalboeken (bijv. SonicActs)
Krantenknipsels vanaf ± 1999
Decorstukken
Programmalijsten
Toegangspasjes
Jaarverslagen/compliment cards
Verzamelcd's eigen beheer

Met deze deelvraag zal ik vooral aan de vraag beantwoorden, hoe deze objecten het best in een procedure gevangen kunnen worden, waardoor ze terecht komen in een 'deugdelijk' archief. Omdat er geen specifieke deelvraag is gericht op registratieprocessen, wil ik ook hier de komende twee weken enige helderheid in scheppen. Hoe kan worden gedigitaliseerd, waar nodig, en hoeveel kost dit?

Verder staat in de methodologische opzet, dat ik contact op zal nemen met het instituut voor Beeld en Geluid, voor advies hierin. Ik zie nu ik hier mee bezig ben nog weinig nut in een gesprek, zolang ik nog niet de tijd heb genomen om op een rijtje te zetten wat we al weten.

Share/Bookmark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten