Dinsdag 17 februari 16.00
Afspraak met programmeur Jan Dietvorst, samensteller van het boek: ‘Paradiso Posters 1968 – 2008’. Dit boek schetst een beeld van de omvang en veelvormigheid van 40 jaar programmering in Paradiso, door het tonen van een selectie uit affiches die bewaard zijn gebleven. Omdat dit een deel van het archief is, wat wij zouden willen realiseren, stelden we hem een paar vragen over zijn proces.
Afspraak met programmeur Jan Dietvorst, samensteller van het boek: ‘Paradiso Posters 1968 – 2008’. Dit boek schetst een beeld van de omvang en veelvormigheid van 40 jaar programmering in Paradiso, door het tonen van een selectie uit affiches die bewaard zijn gebleven. Omdat dit een deel van het archief is, wat wij zouden willen realiseren, stelden we hem een paar vragen over zijn proces.
Kaft
Wij wilden graag weten:
Wat de motieven voor het maken van het boek waren
Het boek is samengesteld omdat mensen van buitenaf verwachtingen van Paradiso’s 40-jarige bestaan hadden. Ze kregen de vraag: 40 jaar Paradiso, wat gaan jullie hiervoor allemaal maken? Hier zijn meerdere producten uit voortgekomen:
Wij wilden graag weten:
Wat de motieven voor het maken van het boek waren
Het boek is samengesteld omdat mensen van buitenaf verwachtingen van Paradiso’s 40-jarige bestaan hadden. Ze kregen de vraag: 40 jaar Paradiso, wat gaan jullie hiervoor allemaal maken? Hier zijn meerdere producten uit voortgekomen:
- een plaats waar je verhalen, herinneringen en foto’s van Paradiso op kan plaatsen (http://www.plaatsvanherinnering.nl/ van de VPRO),
- een documentairedoor Jeroen Berkvens over de artiesten die op het podium hebben gestaan,
- een film van 200 oud Paradiso bezoekers die een sociaal document vormt van Marc Geerards,
- plannen voor een CD in samenwerking met de VPRO met 40 jaar live-opnamens.
- Jan, die ook kort een opleiding grafische vormgeving heeft gevolgd, reageerde hier ook op door het samenstellen van het boek met Paradiso-affiches.
Hoe is het boek tot stand gekomen?
Het is een boek geworden met veel grafische kwaliteit, wat zich meer richt op de vormgeving dan op de successen die in op het podium hebben gestaan.
Wat het boek interessant maakt volgens Jan is het tot uiting komen van zijn persoonlijke smaak, daarnaast wil hij iets laten zien. Het staat voor specialisme en onderscheiding.
Had hij het boek ook kunnen maken als hij niet bij Paradiso werkzaam was geweest? Ja, de affiches zijn op vormgeving en typografie uitgekozen en niet noodzakelijk op de boodschap. Daarnaast heeft hij wel rekening gehouden met de wens dat het boek aan emoties van medewerkers en bezoekers beantwoord.
Wie er nog meer aan meegewerkt hebben…
Voor het boek heeft Jan heeft geen hulp van derden ingeroepen, het is voor hem een persoonlijk boek. In het boek zitten kleine eigenaardigheden verstopt, naar eigen zeggen om een beetje te prikken en pesten: een affiche van de Rokers Belangen Verenging naast één van een grote muzikale act, protest aankondigingen, de baten en lasten van de Melkweg en Hiphop programma’s versus chique lezingen. Ook wil hij hiermee laten zien dat het podium zoveel meer dan popmuziek brengt.
Waar heeft Jan alle affiches vandaan gehaald?
De affiches bij elkaar zoeken was geen probleem omdat op Martin Kaye (de eerste vaste ontwerper) na alle ontwerpers nog leven. Zij waren nog in bezit van alle werken. Zij wilden ook graag meewerken aan het boek. Het in de media exposeren van hun werk was voor hen een van de hoofdredenen om hun werk gratis beschikbaar te stellen.
Welke obstakels lagen er op de weg?
Problemen rond copyright en andere juridische obstakels zijn nooit aan de orde gekomen omdat Jan ervan uitging dat de rechten bij Paradiso liggen, dat was immers de werkgever voor de ontwerpers. Als hij hier problemen mee had gekregen had hij ze naar eigen zeggen afgebluft. “Ik ben vooral rustig mijn gang gegaan, ik heb het maken van het boek stil gehouden en heb het gewoon gedaan. Geloven in jezelf doet anderen geloven en opent alle deuren”.
Nu lijkt het alsof het proces zonder enig obstakel doorlopen is, dit is niet het geval. Het grootste probleem was het bijeen zoeken van het geld, 40.000 euro. De Mondriaan stichting en stichting Paradiso hebben financiële steun geboden.
Het is een boek geworden met veel grafische kwaliteit, wat zich meer richt op de vormgeving dan op de successen die in op het podium hebben gestaan.
Wat het boek interessant maakt volgens Jan is het tot uiting komen van zijn persoonlijke smaak, daarnaast wil hij iets laten zien. Het staat voor specialisme en onderscheiding.
Had hij het boek ook kunnen maken als hij niet bij Paradiso werkzaam was geweest? Ja, de affiches zijn op vormgeving en typografie uitgekozen en niet noodzakelijk op de boodschap. Daarnaast heeft hij wel rekening gehouden met de wens dat het boek aan emoties van medewerkers en bezoekers beantwoord.
Wie er nog meer aan meegewerkt hebben…
Voor het boek heeft Jan heeft geen hulp van derden ingeroepen, het is voor hem een persoonlijk boek. In het boek zitten kleine eigenaardigheden verstopt, naar eigen zeggen om een beetje te prikken en pesten: een affiche van de Rokers Belangen Verenging naast één van een grote muzikale act, protest aankondigingen, de baten en lasten van de Melkweg en Hiphop programma’s versus chique lezingen. Ook wil hij hiermee laten zien dat het podium zoveel meer dan popmuziek brengt.
Waar heeft Jan alle affiches vandaan gehaald?
De affiches bij elkaar zoeken was geen probleem omdat op Martin Kaye (de eerste vaste ontwerper) na alle ontwerpers nog leven. Zij waren nog in bezit van alle werken. Zij wilden ook graag meewerken aan het boek. Het in de media exposeren van hun werk was voor hen een van de hoofdredenen om hun werk gratis beschikbaar te stellen.
Welke obstakels lagen er op de weg?
Problemen rond copyright en andere juridische obstakels zijn nooit aan de orde gekomen omdat Jan ervan uitging dat de rechten bij Paradiso liggen, dat was immers de werkgever voor de ontwerpers. Als hij hier problemen mee had gekregen had hij ze naar eigen zeggen afgebluft. “Ik ben vooral rustig mijn gang gegaan, ik heb het maken van het boek stil gehouden en heb het gewoon gedaan. Geloven in jezelf doet anderen geloven en opent alle deuren”.
Nu lijkt het alsof het proces zonder enig obstakel doorlopen is, dit is niet het geval. Het grootste probleem was het bijeen zoeken van het geld, 40.000 euro. De Mondriaan stichting en stichting Paradiso hebben financiële steun geboden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten