Deze vraag beantwoorden we gezamenlijk tussen onze individuele deelvragen door. De bedoeling is een lijst met eisen en wensen te formuleren ten aanzien van een verzamel- en presentatiebeleid. Hiermee zijn wij vorige week begonnen en in feite continu bezig door gesprekken met Jeanine, onze begeleider vanuit Paradiso.
Samen werken!
Methoden
- Gesprek met Paradiso om te peilen wat hun eisen, wensen en doelen zijn.
- Bepalen verschillende mogelijke informatieprocedures, o.a. Spectrum Knowledge.
- Omschrijven en definiëren identiteit doelgroep(en) om het beleid op hun aan te passen.
- Bestuderen (en evt. beoordelen op geschiktheid) verzamel- en presentatiebeleid van verschillende instanties/
- Bestuderen organisatiestructuren en beleidsplannen van muziekpodia (of eventueel afstudeerplek)
- Bestuderen subsidievoorwaarden voor immaterieel erfgoed (of eventueel afstudeerplek)
- Maken SWOT-analyse (van wat?)
Voorlopige literatuur
o Immaterieel cultureel erfgoed in Nederland : rapportage op basis van interviews met 33 deskundigen, in opdracht van het ministerie van OCW, directie Cultureel Erfgoed, G. Muskens, 2005: http://www.docabureaus.nl/Rapportage%20Immaterieel%20Erfgoed.pdf
o Verhalen vangen : verzamelen, ontsluiten en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed, samenst. L. van der Linden, e.a. Imagine IC, 2003
o Hergebruik van cultureel audiovisueel materiaal, P. Swinkels, e.a.
o Advies nr. 436 van de Rijkscommissie voor de archieven inzake het toekomstige beleid met betrekking tot de selectie van archiefbescheiden Rijkscommissie voor de archieven. Corporatieve auteur. Raad voor het cultuurbeheer
Ik denk dat de literatuur nog onvoldoende is, maar we ook veel zullen hebben aan de kennis die we aan de Reinwardt hebben opgedaan afgelopen jaren.
Foto bron: http://www.mac-andrewphoto.com/album/Diversen/slides/De%20Tweeling.html
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenIk kwam toevallig op deze site terecht omdat julie linken naar die van Impresariaat Oude Muziek Brabant. Ik heb vluchtig wat dingen doorgelezen hier. Ik begrijp goed dat het vnl. gaat om het archief van Paradiso, afgezet tegen een breder perspectief van intangible heritage en concertarchivering? Misschien heb je hier iets aan: Unesco centrum in Amsterdam houdt zich op Europees niveau ook bezig met intangible heritage; de voorlichter aldaar heet Laurens van der Zee. Uiteraard houdt Louis Pieter Grijp (Meertens) zich actief bezig met deze materie. Op Europees niveau is her en der ook subsidie te krijgen voor dit soort projecten. Overigens is het geen slecht idee het archief van Paradiso samen te brengen met andere archivalia van verschillende instituten. Dan is de kans van overleven véél groter. Het voortbestaan van Verleden van Nederland is ook echt niet gegarandeerd hoor.
Voor wat betreft het archiefwezen zou je een héél goeie partner hebben aan ene Erik Hennekam. Hij is naast onderzoeksjournalist ook docent archivistiek en dé man achter het inmiddels befaamde archiefforum http://www.archieven.org/ (ook door Unesco erkend)
Graag tot uitleg bereid en met vriendelijke groeten, Renk van Oyen (artistiek leider Impresariaat Oude Muziek Brabant)
www.oudemuziekbrabant.nl